سی پنلکنترل پنل ها

مقایسه محبوب ترین کنترل پنل های لینوکسی

مقایسه دو کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین در هاست لینوکس

انتخاب هاستینگ یا سرویس میزبانی وب مناسب یکی از مهم ترین نقاط موفقیت کسب و کار شماست و یکی از مهم ترین ارکان های انتخاب هاست مناسب ، انتخاب کنترل پنل مناسب است و سپس خرید هاست در مرحله بعد از انتخاب کنترل پنل مناسب قرار دارد ، کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین هر دو از محبوب ترین کنترل پنل های هاستینگ هستند و هر دو کنترل پنل طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند، برای مقایسه این دو کنترل پنل ابتدا بهتر است سی پنل و دایرکت ادمین را به صورت کامل معرفی کنیم. همچنین به طور تخصصی مقایسه سی پنل و دایرکت ادمین را انجام بدهیم ، سی پنل یا دایرکت ادمین سوال بسیاری از کاربران مخصوص افراد تازه وارد است .

سی پنل cPanel

Control panel Cpanel

سی پنل محبوب ترین و پر استفاده ترین کنترل پنل هاستینگ است. معروفیت و موفقیت این نرم افزار به دلیل امکانات و ویژگی های خاص آن است. به دلیل کاربران زیادی که در حال استفاده از سی پنل هستند، تعداد زیادی آموزش، راهنما و راه حل مشکلات برای سی پنل در اینترنت وجود دارد و این به شما اجازه می دهد تا در صورت وجود هر گونه سوال بتوانید به راحتی پاسخ خود را پیدا کنید. علاوه بر این تعداد زیادی ویژگی منحصر به فرد برای این کنترل پنل قدرتمند وجود دارد. به این ترتیب هر چیزی که شما برای هاستینگ خود نیاز دارید می توانید در سی پنل پیدا کنید. اما از طرفی این ویژگی ها نیاز به سیستم های قوی برای اجرا دارند و شما بر روی دستگاه هایی که حداقل قدرت لازم برای این کار را نداشته باشند نمی توانید از سی پنل استفاده کنید.

سی پنل یک نسخه بر پایه Unix است و در سال 1996 وارد بازار شده است. در زمان ارائه هیچ رقیب جدی برای آن وجود نداشت و این موضوع سبب محبوبیت بالای سی پنل شده است. فضای کاربری در سی پنل به خوبی طراحی گردیده و هر چیزی طبقه بندی شده است. و این ویژگی های پیشرفته سبب تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین شده است. تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین در اینجا خلاصه نمی شود و قیمت سی پنل نیز بیشتر از دایرکت ادمین است.

مزایا و ویژگی های خاص سی پنل

  • ویژگی های خاص گسترده
  • رابط کاربری مناسب

معایب سی پنل

  • قیمت بیشتر در مقایسه با دایرکت ادمین

دایرکت ادمین DirectAdmin

Directadmin

DirectAdmin یکی از قوی ترین و بهترین کنترل پنل های موجود برای سرورهای لینوکس می باشد. دایرکت ادمین بگونه ای برنامه نویسی شده است که از  سرعت خارق العاده ای در اجرا و لود درخواست ها برخوردار می باشد، رابط کاربری پنل دایرکت ادمین در عین قدرتمندی بسیار آسان و کاربر پسند است و عملکرد و کارایی را تا حد زیادی برای کاربر رضایت بخش می کند. کاربران با استفاده از این نرم افزار می توانند تمام امکانات سایت خود را از جمله ایمیل ها، بانک های اطلاعاتی، FTP، آمار و … مدیریت نمایند. از آنجایی که این نرم افزار کانادایی است، همانند کنترل پنل های آمریکایی مانند cPanel و … از ریسک پایین تری نسبت به تحریم و قطع شدن لایسنس برخوردار است. بسیاری از مدیران سرور ها بعد از تحریم های اعمال شده روی cPanel به DirectAdmin مهاجرت کردند.

مزایا و ویژگی های خاص دایرکت ادمین:

  • رابط کاربری شسته رفته
  • کار با سیستم های ضعیف
  • ارزان قیمت بودن

معایب دایرکت ادمین:

  • برای یادگیری کامل نیاز به زمان بیشتری نسبت به سی پنل دارد

تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین

سی پنل و دایرکت ادمین هر دو کنترل پنل های محبوبی هستند و می توان این دو کنترل پنل را محبوب ترین کنترل پنل های میزبانی وب در جهان دانست.

یکی از اصلی ترین ویژگی های این کنترل پنل ها ساده بودن کار با آن ها می باشد به طوری که پس از چند ساعت با اکثر بخش های کنترل پنل آشنا خواهید شد ، افراد زیادی تنها کنترل پنل دایرکت ادمین را یک کنترل پنل کامل و حرفه ای می دانند و عده ای دیگر تنها حاضر به کار با سی پنل هستند ، این موضوع معمولا به زمان شروع کار با این کنترل پنل ها و اینکه کاربر به کدام کنترل پنل عادت کرده است بستگی دارد.

واقعیت این است که این کنترل پنل ها به حد کافی قدرتمند و ساده هستند و ویژگی های متفاوت آن ها در نوع راه اندازی یک سایت هیچ تفاوتی برای کاربر ایجاد نمی کنند ، تفاوتی ندارد هاست شما سی پنل باشد یا دایرکت ادمین شما با هر دو این کنترل پنل ها قادر به راه اندازی یک وبسایت حرفه ای خواهید بود.

دایرکت ادمین و سی پنل هر دو حرفه ای هستند و طوری طراحی شده اند که هر کاربری پس از چند دقیقه با محیط کنترل پنل آشنا شود و قادر به مدیریت آن باشد، تفاوت های این دو کنترل پنل برای کاربران محسوس نیست.

جدا از تمامی این موارد اگر شما قصد راه اندازی سایت با یک سیستم مدیریت محتوا مانند جوملا یا وردپرس را داشته باشید با تفاوت سی پنل و دایرکت ادمین مواجه نخواهید شد و کاربران تنها در زمان نصب سیستم مدیریت محتوا به کنترل پنل احتیاج خواهند داشت و پس از آن برای مدیریت وب سایت از کنترل پنل سیستم مدیریت محتوای نصب شده استفاده می شود.

چرا Cpanel به صورت free برروی هاست ها ارائه می شود ؟

 زمانی که کاربران سفارش هاست لینوکس ثبت می نمایند، همراه با هاست به آن ها کنترل پنل سی پنل به صورت رایگان ارائه می شود، علت این امر نیز آن است که شرکت های بزرگ میزبانی وب به تفاوت و برتری بی چون و چرای سی پنل در مقایسه با دایرکت ادمین و دیگر کنترل پنل ها آگاهند. لازم به ذکر است که دایرکت ادمین برای تعداد اندکی از کاربران مناسب است در حالی که به جرات می توان گفت سی پنل برای هر نوع کاربری با هر سطحی مناسب خواهد بود. از طرف دیگر، محبوبیت سی پنل نیز یکی دیگر از دلایل تبدیل شدن آن به اصلی ترین کنترل پنل میزبانی وب است.

علاوه بر تمام ویژگی های متعدد و قیمت مناسب آن، سی پنل خدمات دیگری مانند آموزش آنلاین، راهنمایی و همچنین انجمن گفتگو درباره مشکلات و سوالات نیز ارائه می نماید. و به دلیل محبوبیت آن، منابع معتبری برای دریافت جواب سوالات و رفع مشکلات در سطح اینترنت برای آن وجود دارد.

قابلیت توسعه پذیری Cpanel در مقایسه با Directadmin :

 دایرکت ادمین توسعه پذیر است اما هزینه ای که برای اضافه کردن ویژگی های بیشتر برای آن وجود دارد بالا می باشد و از این جهت مقرون به صرفه نیست. اما در سی پنل شما می توانید پلاگین ها و ماژول های مختلف را به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای جداگانه و اضافی داشته باشید و با وجود این قابلیت توسعه پذیری، کاربران حرفه ای می توانند گزینه های کد گذاری را مستقیما به سیستم اضافه نمایند. همچنین هر بخش را جداگانه می توان توسعه داد و به راحتی می توان جستجو نمود. و در مقابل دایرکت ادمین به طور کلی به 3 بخش مدیریت ایمیل ها، ویژگی های پیشرفته و اکانت کاربر تقسیم می شود . که در نگاه اول ساده و راحت به نظر می آید اما هنگامی که به دنبال یافتن قسمتی باشید که از جای آن اطلاعی نداشته باشید، یافتن آن برایتان بسیار سخت و رنج آور خواهد بود.

به عنوان نتیجه گیری و جمع بندی نهایی، زمانی که شما به تقابل Cpanel و Direct Admin نگاه می کنید، برنده کاملا مشخص است : Cpanel

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن