توسعه و طراحی وب

مراحل راه اندازی سایت به زبان ساده

راه اندازی سایت قدم به قدم به زبان خیلی ساده

اگر شما قصد راه اندازی سایت اینترنتی برای کار های شخصی یا کسب و کار خود دارید ، تمام موارد مورد نیاز را به همراه هزینه های لازم را در این مطلب به شما آموزش می دهیم. این آموزش به شما نشان می دهد که چگونه یک وب سایت جدید ایجاد کنید ، این آموزش برای مبتدیان در نظر گرفته شده و شما را گام به گام از ابتدا برای ساخت وب سایت راهنمایی می کند ، تا بعضی هزینه های اضافه پرداخت نکنید ، برای داشتن یک سایت نیاز به پرداخت هزینه های زیاد نمی باشد.

هدف شما از راه اندازی سایت چیست؟

قبل از شروع به انجام هر کاری باید هدفی داشته باشید. نداشتن هدف باعث سردرگمی و عدم حصول نتیجه‌ی دلخواه خواهد شد. بنابراین برای ساختن سایت نیز باید هدف داشته باشید. هدف می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد، شاید بخواهید دست نوشته‌هایتان را در فضای مجازی منتشر کنید، یا اینکه بخواهید مطالبی را که می‌دانید به دیگران آموزش دهید، یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، شرکت خود را معرفی کنید و یا بسیاری اهداف دیگر.

هدف اولیه در انتخاب مسیر ساخت و راه اندازی سایت بسیار با اهمیت است؛ چرا که نوع کاربری و امکانات هر سایت با دیگری متفاوت است و لیست کردن انتظاراتتان از سایتی که می‌خواهید بسازید می‌تواند مسیر را برایتان روشن سازد. برخی از مواقع راه اندازی یک وبلاگ ساده (مثلا در بلاگفا) میتواند تمام نیازهایتان را برآورده سازد بدون اینکه نیاز باشد ۱ ریال هزینه کنید. ولی اگر تصمیم دارید از محدودیت‌های وبلاگ رهایی یابید و مستقل باشید باید کمی خرج کنید و برای سایتتان نامی مناسب و فضایی برای میزبانی تهیه کنید. گام های ضروری برای راه اندازی سایت اینترنتی به صورت زیر می باشد:

1- یک نام مناسب برای سایت خود انتخاب کنید (ثبت دامنه)

انتخاب نام دامنه

اولین چیزی که شما باید آن را انجام دهید انتخاب دامنه است ، دامنه همان آدرس وب سایت شما می باشد که آن را در اختیار همه می توانید قرار دهید به آدرس سایت، دامین (Domain) یا دامنه گفته می‌شود و هر دامنه دارای یک پسوند است که معروف‌ترین این پسوندها com. است. به عنوان مثال دامنه ی سایت تگراهاست tegrahost.com است. این نام کاملا منحصر به فرد است و نمی‌تواند تکراری باشد. همچنین دامنه ی ir. نیز برای کشور ایران ثبت شده است که نسبت به com. بسیار ارزان‌تر است.

برای انتخاب نام سایت یا دامنه چه نکاتی را باید بدانید؟

  1. نام دامنه تا جای ممکن کوتاه و با مفهوم باشد. در حالت ایده آل حداکثر ۷ حرف داشته باشد.
  2. نامی مرتبط به حیطه‌ی فعالیتی سایت خود انتخاب کنید. برای مثال اگر در زمینه تبلیغات فعالیت دارید سعی کنید از واژه هایی نظیر Ad، Advertisemet، Tabligh و … یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید. (برای سایت‌های شرکتی بهتر است نام دامنه همان نام ثبت شده برای شرکت باشد).
  3. نامی که انتخاب می‌کنید به سادگی در ذهن مخاطب باقی بماند.
  4. اگر از کلمات ترکیبی استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را با Dash ( علامت – ) از هم جدا کنید تا خواناتر بوده و راحت‌تر در ذهن حک شوند.
  5. انتخاب نامی مشابه و نزدیک به نام‌های معروف می‌تواند به شناخته شدن شما نیز کمک کند.
  6. نوشتن نام دامنه ساده باشد و اگر برای مثال آن را به شخص دیگری گفتید از شما نپرسد که با یک O یا دو تا O!

البته همیشه نمی‌توان تمام این موارد را رعایت کرد ولی رعایت موارد فوق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

پس از انتخاب نام دامنه، نوبت به ثبت آن می‌رسد. با استفاده از یک Whois ساده می‌توانید متوجه شوید که آیا نام انتخابی شما قبلا توسط فرد دیگری انتخاب و ثبت شده است یا خیر.

معمولا تمام سایت‌هایی که خدمات فروش دامنه را ارائه می‌دهند دارای امکان whois هستند. برای مثال می‌توانید به سایت “تگراهاست” مراجعه کنید و در قسمت “ثبت دامنه” نام دامنه و پسوند آن را وارد کرده و جستجو کنید.

مشاهده سایت تگراهاست و جستجوی دامنه

در صورتی که دامنه آزاد باشد، می‌توانید آن را خریداری کرده و به نام خود ثبت کنید. در حال حاضر (در تاریخ نگارش مطلب) قیمت دامنه‌ی ir. برای یکسال 6000 تومان و دامنه‌ی com. برای یکسال 129 هزار تومان است.

به یاد داشته باشید که دامنه باید سالانه تمدید شود در غیر اینصورت در صورت عدم تمدید بعد از گذشت چند ماه حذف خواهد شد و توسط فرد دیگری قابل ثبت می‌شود.

2- فضای میزبانی وب تهیه کنید (خرید هاست)

انتخاب هاست مناسب

تمام صفحات وب سایت شما که می تواند شامل متن ها ، صدا ها و ویدیو ها باشد در این سرویس قرار می گیرد ، برای اینکه کاربران بتوانند وب سایت شما را از سراسر جهان مشاهده نمایند نیاز است صفحات سایت خود را در یک سرویسی به نام هاست وارد نمایید ، در واقع به سرویسی که شما بتوانید صفحات خود را در آن وارد کنید تا دیگران بتوانند وب سایت شما را باز کنند هاست می گویند. در واقع کل پیش نیاز راه اندازی وب سایت هاست و دامنه می باشد. هزینه هاست به دو صورت رایگان و غیر رایگان می باشد ، به شدت توصیه می کنیم از هاست های رایگان استفاده ننمایید ، هیچ کیفیتی ندارند و معمولا بعد از چند مدت به بهانه های مختلف ممکن است وب سایت شما را حذف کنند ، پرداخت هزینه اندک بابت این سرویس گزینه مناسب تر می باشد ، چرا که بعد از مدتی اطلاعات سایت خود را از دست نخواهید داد و می توانید از خدمات پشتیبانی آن نیز استفاده کنید.

برای مثال میزان فضای 500 مگابایت برای یک سایت شخصی کافی است و در صورت پر شدن فضا می‌توانید به سادگی و در هر زمان آن را به پلن‌های بالاتر ارتقا دهید.

پس از ثبت دامنه و خرید هاست؛ چند آدرس، یک نام کاربری و یک رمز عبور به شما داده می‌شود که باید نزد خود در جای امنی نگاه دارید. این اطلاعات مربوط به کنترل پنل هاست شما است، جایی که مدیریت کل فضای هاست و امکانات آن را در دست خواهید داشت. البته در هر زمان می‌توانید رمز کنترل پنل و FTP را تغییر دهید ولی نام کاربری و آدرس‌ها تغییر نمی‌کنند.

3- انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب 

انتخاب cms مناسب

سیستم های مدیریت محتوا یا CMS در حقیقت سایت سازهایی هستند که برای راحتی کار باید از آنها استفاده کنید. از طریق سایت ساز می توانید سایت خود را به راحتی توسط المان های آماده ای که در اختیارتون قرار می دهند طراحی کنید. سایت سازهای تجاری وجود دارند که توسط شرکت های ایرانی طراحی شده اند که می توانید از آن ها استفاده کنید ولی قیمت های بسیار بالایی دارند. سایت سازهای ایرانی رایگان هم مثل جوملا وجود دارد که می توانید از این هم استفاده کنید.

سایت سازهای خارجی هم مثل وردپرس و دروپال وجود دارند که جدا از اینکه کاملا رایگان هستند بسیار هم قدرتمند و با امنیت هستند که پیشنهاد من این است که حتما از این سایت سازها برای راه اندازی سایتتان استفاده کنید.

توسط سایت ساز معروف و محبوب وردپرس می توانید کارهای بسیاری برای سایت خود انجام دهید. مثل طراحی صفحات داخلی، طراحی بلوک ها، طراحی سفارشی چیدمان سایت، ایجاد دسته بندی و فهرست و مطالب و هر کاری که مد نظرتان است انجام دهید.

در واقع برخی از بزرگترین مزیت‌های این گونه سیستم‌ها را می‌توان در لیست زیر خلاصه کرد:

  1. محیط کاملا فارسی، ساده و قابل فهم
  2. بدون نیاز به یادگیری کدنویسی و طراحی سایت
  3. دارای محیط نوشتار متنی شبیه نرم افزار ورد. تنها کاری که باید انجام دهید تمرکز بر روی کیفیت مطالب و انتشار آن‌ها است.
  4. امنیت قابل قبول
  5. توانایی ایجاد صفحات و بخش‌های مختلف به تعداد نامحدود
  6. توانایی اضافه کردن افزونه و پلاگین (امکانات و قابلیت‌های جدید به سایت) تنها با چند کلیک
  7. کاملا رایگان
  8. دارای انجمن‌های پشتیبانی قوی برای رفع مشکلات کاربران (حتی به زبان فارسی)

حتی بعد از راه اندازی سایت اینترنتی خود می توانید با شرکت ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه خود تماس گرفته درخواست کنید تا یک سیستم مدیریت محتوا فارسی بر روی وب سایت شما نصب کنند ، بعضی از سرویس دهندگان مانند تگراهاست این سیستم ها را به صورت رایگان در هاست شما نصب می کنند ، با استفاده از این سیستم های مدیریت محتوا شما می توانید به راحتی در کمتر از چند ساعت تمام صفحات سایت خود را ایجاد کنید ، این سیستم ها برای اکثر وب سایت ها کاربرد دارند ، در واقع شما نیاز به هیچ دانش فنی ندارید و بابت راه اندازی سایت قرار نیست زبان های برنامه نویسی یاد بگیرید. به طور کلی یک پنل فارسی در اختیار شما قرار داده می شود که به راحتی می توانید متن ها و عکس ها و غیره را وارد سایت خود کنید.

4. آپلود فایل و اطلاعات وب سایت

آخرین مرحله آپلود و راه اندازی وب سایت میباشد. در صورتی که سایت توسط خودتان طراحی شده است می توانید بعد از تهیه هاست سایت خود را از طریق FTP آپلود نمایید و در صورتی که از سیستم محتوا استفاده می کنید پس از اتمام مراحل نصب و راه اندازی سایت نوبت به تعیین پوسته، قالب و یا تم سایت می‌رسد. هرکدام از CMS های ذکر شده دارای گنجینه‌ای بزرگ از پوسته‌ها و تم‌های رایگان هستند که به سادگی قابل نصب می‌باشند. کافی است از بین پوسته‌های موجود (که در سایت رسمی آنها قرار دارد) یکی را که متناسب با خواست و سلیقه‌ی شما است انتخاب کرده و طبق راهنمای موجود در سایت اصلی، نصب کنید.

البته پوسته‌ها و قالب‌های غیر رایگان نیز وجود دارند که می‌توانید به صورت اختصاصی سفارش دهید و یا خریداری کنید.علاوه بر پوسته‌ها و قالب‌ها، می‌توانید با استفاده از افزونه‌ها، ماژول‌ها و کامپوننت‌های موجود، سایت خود را گسترش دهید و امکانات جدیدتری به آن اضافه کنید. برای مثال یک نظرسنجی در سایت قرار دهید و از کاربران خود اطلاعات جمع کنید. مانند پوسته‌ها، تعداد زیادی از افزونه‌های رایگان در زمینه‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند بسیاری از نیازهای شما را برطرف کنند.

همچنین می‌توانید از بخش مدیریت (پیشخوان) سایت خود اقدام به نصب پوسته یا افزونه‌ها کنید که این‌کار تنها با چند کلیک انجام می‌شود و بسیار ساده است.

حال سایت شما راه اندازی شده است و تنها یک گام با کامل شدن فاصله دارد. تنها کاری که باید انجام دهید ورود به محیط مدیریت (پیشخوان) و انتشار مطالب است. این قسمت در سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف کمی متفاوت است ولی به طور کلی باید وارد بخش مطالب یا نوشته‌ها شوید.

انتخاب cms مناسب

 

در این بخش، یک محیط متنی در اختیار شما قرار داده می‌شود که به سادگی شما را قادر می‌سازد تا مطالب خود را نوشته، به آن لینک، تصویر، ویدئو، جدول و… اضافه کنید و منتشر سازید.

علاوه بر مطالب، شما می‌توانید بر دسته بندی‌ها، منوها، صفحات، آرشیو و… کنترل کامل داشته باشید. به تعداد دلخواه صفحات جدید به سایت خود اضافه کرده و یا صفحات قبلی را ویرایش یا حذف کنید. نظرات را از مخاطبین سایت خود دریافت کنید و کنترل کاملی بر وبسایت خود داشته باشید.

همچنین می‌توانید هر وقت در هر زمینه‌ای به مشکل برخورد کردید، از انجمن‌های رایگان این سیستم‌ها استفاده کرده و مشکلات خود را به سادگی و در اسرع وقت حل نمایید.

در این مطلب سعی کردیم مسیر راه اندازی سایت شخصی و اینکه چه کارهایی باید انجام دهید را توضیح دهیم و هدف ارائه‌ی جزئیات در خصوص نحوه‌ی نصب و راه اندازی سیستم‌های مدیریت محتوا نبوده است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن