آموزشسی پنلکنترل پنل ها

آموزش Cron Jobs در سی پنل

آموزش تصویری تنظیمات Cron Jobs در سی پنل

Cron اختصار یافته کلمات Command Run On میباشد. Cron به نام UNIX Scheduler نیز معروف است. cron در واقع یک پروسس سیستمی است که به طور خودکار وظایف مشخص شده در وهله های زمانی معین را برای شما انجام میدهد. Cron قابلیتی در سیستم عامل لینوکس است که یک دستور یا اسکریپت را روی سرور شما زمانبندی میکند تا به طور خودکار در زمان و تاریخ مشخص شده اجرا شود. cron job یک کار یا Task زمان بندی شده است میباشد و این در حالیست که برای انجام کار های تکراری در سیستم عامل لینوکس بسیار میتوانند مفید واقع شوند در واقع میتوان گفت که هدف از ایجاد cron job انجام کار های تکراری در لینوکس است.

Cron Job چه کاربردی دارد؟

فرض کنید شما می خواهید هر روز از دیتابیس سایت خود بکاپ تهیه کنید و بر فرض شرکت ارائه دهنده هاستینگ شما بک آپ روزانه ندارد، بهترین راه حل در این مواقع استفاده نوشتن یک اسکریپت برای تهیه بک آپ از دیتابیس میباشد، ولی بعد از نوشتن اسکریپت نیز بصورت اتوماتیک قابلیت اجرا ندارد. بنابراین شما میتوانید یک Cron Job تعریف کنید که دقیقا هر شب ساعت 12 از کل دیتابیس های شما بک آپ تهیه و در محل هاست در سرور ذخیره کند.

مثلا شما نیاز دارید که در هفته 3 روز به تمام کاربران سایت خود بصورت اتوماتیک یک ایمیل ارسال کنید. در صورتی که از ابزار های ایمیل مارکتینگ استفاده نمی کنید، می توانید یک اسکریپت برای آن تهیه کنید و در Cron Job های خود تعریف کنید که هر 3 روز یکبار اسکریپت ارسال ایمیل شما فراخوانی گردد.

و یا شما میتوانید یک cron job را برای حذف فایل های موقتی یا Temporary در هر هفته ، برای حفظ فضای خالی دیسک تان تنظیم کنید. شما ممکن است بعضی از برنامه ها را که نظیر Drupal میباشد را نصب کنید تا بتوانید یک cron job برای انجام برخی وظایف تنظیم کنید. اسکریپت هایی که به عنوان cron job اجرا میشوند معمولا برای تغییر فایل ها یا دیتابیس ها استفاده میشوند و از cron job ها میتوان برای ارسال ایمیل به یک کاربر نیز استفاده کرد.

آموزش کار با cron job

ابتدا وارد کنترل پنل cpanel شوید از قسمت Advanced روی Cron Jobs کلیک کنید.

آموزش کار با cron job در cPanel

 

قبل از شروع کار لازم به ذکر است توجه داشته باشید که در صفحه مخصوص Cron Jobs طبق تصویر زیر بخشی به نام Cron Email وجود دارد که می توانید ایمیل خود را در آن وارد کنید تا پیغام های اجرا یا خطای Cron jobs برای شما ارسال شود.

آموزش کار با cron job در cPanel

می توانید در کادر Current Email ایمیلی که ثبت شده را مشاهده نمایید
در صورتی که می خواهید آدرس ایمیل دریافت شده را تغییر دهید، می بایست ایمیل جدید را در کادر مشخص شده وارد فرمایید و سپس آیکون Update Email را بزنید

توجه:
در صورتی که می خواهید ارسال ایمیل برای شما صورت نگیرد کد dev/null 2>&1/< را در پایان هر دستور کران قرار دهید
دقت داشته باشید در صورت وجود کد مورد نظر در پایان هر دستور کران، ایمیل اطلاعیه ارسال نمی شود و برای حذف قطعه کد بالا از قسمت Edit که در ادامه توضیح داده شده است اقدام فرمایید

حال در صفحه باز شده از ۲ طریق میتوانید تنظیمات کرون جابز (Cron Jobs) را انجام دهید.

از منوی بازشو Common Settings، یکی از تنظیمات پیش ساخته را انتخاب نمایید:

آموزش کار با cron job در cPanel

مثلا:

Every minute: یعنی کد ما هر دقیقه اجرا می شود.

Twice an hour: در هر ساعت کد ما دو بار اجرا می شود.

1th and 15th: یعنی کد ما یکم و پانزدهم هر ماه اجرا می شود.

Once a month: یعنی کد ما هر ماه یکبار اجرا می شود.

و یا تنظیمات را خودتان به صورت دستی وارد کنید:

آموزش کار با cron job در cPanel

قسمت دقیقه رو * میزاریم. (باید علامت * باشه)
قسمت ساعت رو میزاریم روی ۱۰ (به معنای ساعت ۱۰ صبح)
قسمت روز رو * میزاریم. (یعنی هر روز…)
قسمت ماه رو هم * میزاریم. (یعنی هر ماه…)
قسمت روز هفته رو هم * می زاریم . (یعنی هر روز هفته)
پس شد هر روز صبح ساعت ۱۰٫۰۰دقیقه بیا فایل مورد نظر رو بررسی کن.
خب مسیر فایل رو هم در قسمت command بصورت زیر وارد می کنیم:

php /home/cptest1/public_html/cron.php

عبارت php نشان دهنده زبان برنامه نویسی و عبارت بعدی مسیر فایل است که به جای cptest1 باید نام کاربری سی پنل خود را وارد کنید.

سپس دکمه ی Add New Cron Job را کلیک کنید.

Cron job ایجاد شده را می‌توانید در انتهای صفحه در قسمت Current Cron Job مشاهده کنید و در صورت نیاز با استفاده از دکمه Edit تنظیمات مربوط به آنرا تغییر دهید و یا با کلیک بر روی دکمه Delete آن را به طور کامل حذف کنید.

لازم به توضیح است دستورات شما زمانی قابلیت اجرایی پیدا خواهند كرد كه دوره زمانی صحیحی را وارد كرده باشید . قبل از Save كردن اطلاعات از درست بودن این قسمت اطمینان حاصل فرمایید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن