آموزشپلسککنترل پنل ها

درباره Node JS در پلسک

معرفی node.js و آموزش تصویری فعال کردن Node.js در پلسک

جاوا اسکریپت صرفاً یک زبان سمت کلاینت است که در مرورگر اجرا می‌شود. البته این وضعیت تا قبل از معرفی Node.js بود؛ چون با معرفی این مفهوم جدید اینک جاوا اسکریپت می‌تواند روی سرور نیز اجرا شود؛ اما Node.js چیزی بسیار بزرگ‌تر از جاوا اسکریپت صرف است. اگر به بحث توسعه وب علاقه‌مند هستید، می‌بایست به Node و موجی که در جامعه برنامه نویسان ایجاد کرده است، توجه داشته باشید.

Node.js در سال ۲۰۰۹ متولدشده است. نکته‌ای که در همین ابتدا باید به آن اشاره‌کنیم این است که Node.js یک پلتفرم است نه یک کتابخانه و نه یک فریم ورک جدید مربوط به زبان‌های برنامه‌نویسی که تازه کشف شده باشد. ما قرار است از این پلتفرم استفاده کنیم تا کدهای جاوا اسکریپتی را روی سرور برای ما اجرا کند. درواقع Node.js، جاوا اسکریپتی است که سمت سرور اجرا خواهد شد.

Node.js چیست؟

Node.js رابطی برای «محیط زمان اجرای» جاوا اسکریپت، V8 محسوب می‌شود. V8 مفسر بسیار سریع جاوا اسکریپت است که در مرورگر کروم اجرا می‌شود. همان طور که می‌دانید، شما می‌توانید V8 را دانلود کنید و در هر کجا که دوست دارید، مورد استفاده قرار دهید. Node.js همین کار را در مورد وب‌سرورها انجام داده است. در نهایت باید گفت که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی است و هیچ نشانه‌ای در دست نیست که بتوان از آن به عنوان یک سرور و همچنین در مرورگر کاربران استفاده کرد.

ویژگی‌های Node.JS

در زیر برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم که باعث می‌شود انتخاب اول برنامه‌نویس‌ها باشد ذکر شده است:

غیرهمزمانی و رویداد محوری: همه‌ی API های کتابخانه Node.js غیرهمزمان می‌باشند که همین امر باعث مسدود ناپذیری (non-blocking) آن می‌شوداین بدان معناست که که Node.js در بستر سرور هیچگاه در انتظار بازگشت اطلاعات از API نمی‌ماندسرور پس از صدا زدن یک API به سمت API بعدی حرکت می‌کند و برای اطلاع از وضعیت API قبلی از مکانیزم ثبت رویداد استفاده می‌کند.

سرعت بالا: با توجه به این که نود جی اس بر پایه نسخه ۸ موتور جاوا اسکریپت گوگل کروم پیاده‌سازی شده است در اجرای کدها بسیار سریع عمل می‌کند.

تک موضوع اما بسیار مقیاس‌ پدیرنود جی اس از یک مدل تک موضوعی به همراه حلقه رویدادها استفاده می‌کندمکانیزم رویداد باعث می‌شود که سرور به صورت مسدود نشونده پاسخ‌ها را ارسال کند و همین امر باعث می‌شود بر خلاف مکانیزم‌های سنتی که سرور را محدود به چند درخواست برای پردازش درخواست‌ها می‌کرد سرور بسیار مقیایس‌پذیر شود.

نود جی اس از یک برنامه تک موضوعی استفاده می‌کند و همان برنامه می‌تواند سرویسی برای تعداد بسیار بیشتری از درخواست ها نسبت به مکانیزم های قدیمی سرور مثل HTTP سرور آپاچی فراهم کند.

عدم وجود بافرینگ: این پلتفرم هیچ داده‌ای را بافر نمی‌کند و داده‌های خروجی را به صورت تکه‌تکه منتشر می‌کند.

چرا باید از Node.js استفاده کنیم؟

دلیل اول برای توصیه Node.js عملکرد و مقیاس‌پذیری آن است. Node.js سریع است. اگر شما مشغول راه‌اندازی یک استارتاپ هستید که می‌خواهید پیشرفت‌های بزرگی داشته باشید و از طرفی می‌خواهید مطمئن باشید که می‌تواند اپلیکیشن خود را به سرعت بزرگ کنید تا بتوانید به کاربران زیاد سایت خود پاسخ دهید، این مسئله کاملاً حائز اهمیت خواهد بود. Node.js برای استفاده در کاربردهای API Restful نیز کاملاً عالی است. این API یک سرویس وب است که چند پارامتر ورودی می‌گیرد و داده‌های اندکی را پس می‌دهد. بدین ترتیب امکان دستکاری ساده داده‌ها بدون محاسبات زیاد وجود خواهد داشت.

Node.js می‌تواند هزاران اتصال API همزمان را در حالتی که پی‌اچ‌پی از کار می‌افتد مدیریت کند. مزیت‌های عملکردی و مقیاس‌پذیری همراه با دانش قبلی اکثر برنامه نویسان از جاوا اسکریپت باعث می‌شود که لزوم یادگیری زبان جدیدی مانند PHP چندان حس نشود. همچنین آموختن یک مفهوم جدید و تا حدودی بکر نیز هیجان است. اغلب افراد از این که چیز تازه‌ای آمده است و هنوز آن را نیاموخته‌اند افسوس می‌خورند.

آشنایی با بخش Node JS در Plesk:

در این قسمت به سراغ Node.js که شما در این قسمت می توانید کدهای Node.js وب سایت خود را وارد هاست کنید. برای استفاده از این قابلیت مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا وارد کنترل پنل پلسک خود شوید.

در قسمت Website and Domain گزینه Node.js را انتخاب کنید.

نصب node.js در پلسک

3) بعد از آن در صفحه جدید باید دکمه Enable Node.js را جهت فعال شدن کلیک کنید.

نصب node.js در کنترل پنل پلسک

4) سپس پیغامی مشابه آنچه در تصویر است به شما جهت فعال شدن Node.js برای دامنه شما نمایش داده می شود.

فعال کردن nodejs

5)پس از فعال شدن آن در قسمت 2 اقدام به آپلود فایل Node.js کنید

node.js

در قسمت 1 آخرین ورژن node.js را مشاهده می کنید.

اگر فایل js خود را آپلود کرده باشید نام فایل مورد نظر را مشاهده می کنید.

4.5/5 - (8 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن