سئومقالات
موضوعات داغ

10 نکته برای بهبود سئو سایت

10 نکته بسیار مهم و کلیدی برای بهبود سئو سایت

از مهمترین نکات برای راه اندازی یک سایت و داشتن یک سایت خوب ، رعایت تمامی اصول سئو در ماژول های برنامه نویسی و همچنین رها نکردن وب سایت پس از تحویل گرفتن آن می باشد.بسیاری از کاربران بعد از اتمام طراحی سایت و تحویل گرفتن سایت هیچگونه فعالیتی در آن انجام نمیدهند. در صورتی که یکی از آیتم های خیلی مهم برای موتورهای جستجو قدرتمند وارد شدن یک سایت با مطالب جدید و مفید در عرصه وب میباشد.

در حال حاضر بسیاری از تکنیک های سئو دیگر قدیمی شده اند و می بایست شما دنبال روش های جدید جهت بالا بردن رتبه سایت خود در موتورهای جستجو باشید.برای سئو سایت می بایست شما دارای یک استراتژی مناسب باشید. بدون داشتن استراتژی قطعا در آینده دچار مشکل خواهید شد.

در این مقاله آموزشی سئو به 10 نکته خیلی مهم و تاثیر گذار در سئوی سایت اشاره شده است که همگی آنها از رمز و رازهای موتورهای جستجو بوده و با رعایت کردن آنها می توان ترافیک خوبی به سمت وب سایت هدایت نمود و کسب و کار خود را متحول کرد.

1- تولید محتوای خوب و با کیفیت:

10 نکته بهینه سازی سئو سایت

انتخاب و نگارش محتوای شما احتمالاً سخت ترین و در عین حال مهم ترین پروسه برای کسب موفقیت در این زمینه خواهد بود. با توجه به اطلاعاتی که از رقبا به دست آورده اید، حالا دست شما برای نگارش مطلبی جامع و کامل باز تر می باشد. مقایسه های خود را بیشتر کنید. سایت ها و مطالب مشابه را با دقت بیشتری بازبینی کنید تا هر خلاء ممکن در آن ها را در کار خود پوشش دهید. مهم نیست که مطلب شما چه موضوعی دارد و در چه جایگاهی از جمله وب سایت، صفحه اجتماعی، صفحه تجاری، صفحه محصولات و … منتشر میشود، مهمترین نکته این است که محتوای متن شما آنقدر عالی و بی نقص باشد که نتوان آن را با دیگر محتوای مشابه از سایت های دیگر مقایسه کرد. این مورد نه تنها برای کاربران بسیار مهم است، بلکه از نظر گوگل نیز امتیاز بالایی در پی دارد.

لازم به توضیح است هدف از تولید محتوا در وب سایت فقط ارائه مطلب و اطلاعات نیست بلکه باید این محتوا برای موتور های جستجو قابل پذیرش باشد یک مطلب عالی دارای دو ویژگی  اصلی می باشد 1) جذابیت برای کاربران 2) نوشتن بر اساس استاندارد های سئو.
اگر می خواهید  محتوای شما بازخورد بهتری داشته باشد باید حتما محتوای خود را طبق استانداردهای سئو منتشر کنید در غیر این صورت انتظار پیشرفت در وب سایت خود را نداشته باشید.

2- گرفتن بک لینک مناسب

بهینه سازی سایت برای سئو

یکی از روش های بهبود در سئو سایت بالا بردن رنک وب سایت در موتورهای جستجو استفاده می شود بک لینک سازی (Link Building) می باشد که بک لینک سازی به عملیات قرار دادن لینک وب سایت در سایت های دیگر عنوان می گردد. در صورتی که عملیات بک لینک سازی طبق اصول درستی انجام گردد رتبه وب سایت در موتورهای جستجو بالا می رود و در غیر این صورت ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رنکینگ وب سایت وارد آید.

گرفتن بک لینک می بایست به طور طبیعی و در تمامی روزهای هفته انجام گردد و تعداد ایجاد بک لینک متعادل باشد. به عنوان مثال در یک روز 100 بک لینک ایجاد ننمایید و روز دیگر 10 بک لینک و سعی نمایید به طور متوسط میانگین بک لینک های وب سایت شما در زمان های مختلف برابر باشد. با توجه به ساعات کاری شرکت ها معمولا بک لینک ها در ساعات کاری ایجاد می گردند و بهتر است در خارج از ساعات کاری نیز بک لینک ایجاد نمایید. معمولا عملیات بک لینک سازی برای وب سایت با حجم زیاد انجام می گردد و رفته رفته با توجه به جذب کاربر برای سایت میزان تعداد بک لینک ها کمتر می شود.

تعداد بک لینک ها هر چه بیشتر باشد بهتر است البته کیفیت این لینک ها متفاوت بوده و با کیفیت تر باشند تاثیر مثبت تری بر روی رنکینگ و سئو وب سایت خواهند داشت. لینک ها همچنین می توانند اثر منفی بر روی وب سایت داشته باشند و وب سایت شما را متحمل زیان های جدی نمایند. بهتر است بک لینک سازی وب سایت خود را حتما زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام دهید زیرا ممکن است با انجام روش های غلط بک لینک سازی وب سایت شما جزو مجازات های موتورهای جستجو نظیر گوگل قرار گیرد و سایتی نیز که مجازات شد به سختی از این مرحله خارج می گردد.

3. انتخاب کلمه کلیدی مناسب

کلمه کلیدی انتخابی شما باید دو ویژگی اصلی داشته باشد. این کلمه کلیدی باید یک کلمه کاملاً مرتبط با متن و محتوای شما و همچنین کلمه ای مناسب و منطبق با جستجوی کاربران باشد. در واقع باید این کلمه را با همان چیزی که می خواهید در جستجوها نمایش داده شود یکسان سازی کنید. برای این کار کافیست ببینید موضوع متن شما با جستجوی کاربران چه تناسبی دارد. جستجو کنید تا متوجه شوید مردم برای رسیدن به مطلب و محتوای شما چه کلمه ای را بیشتر جستجو می کنند.

در واقع تشخیص دهید عبارت کلیدی و اصلی محتوای شما چیست. این عبارت باید به صورت همزمان در عنوان، محتوا، توضیحات سئو و آدرس صفحه وجود داشته باشد و البته چگالی آن نسبت به سایر عبارت های کلیدی در محتوا بیشتر باشد.

یکی از راه های ساده برای این کار استفاده از ابزار Google Keyword Planner می باشد. با کمک این ابزار (که ممکن است برای استفاده از آن نیاز به دسترسی حساب کاربری AdWords داشته باشید) می توانید به تخمین ها و ارزیابی های گوگل از جستجوی عبارات و کلمات مرتبط دسترسی پیدا کنید و در نتیجه انتخاب مناسب تری داشته باشید.

برای مثال فرض کنید موضوع مطلب شما در مورد رستوران هایی است که غذای گیاهی سرو می کنند. با کمک این ابزار می توانید کلمات کلیدی مرتبط با این موضوع را بررسی کنید. می توانید از بین چند کلمه کلیدی مرتبط که بیشترین مقدار جستجو را داشته اند گزینه ای که از دیگر موارد بیشتر جستجو شده است را انتخاب کنید. در این مورد به عنوان مثال “غذاهای گیاهی” بیشترین جستجو را نسبت به دیگر کلمات داشته اند. پس منطقی است که شما هم کلمه کلیدی مرکزی خود را همین کلمه انتخاب کنید.

4- استفاده درست از تصاویر

بهینه سازی تصاویر برای سئو سایت

از موارد دیگری که معمولا  با آن مواجه هستند، میزان استفاده از تصاویر در وب سایت میباشد. از آنجایی که استفاده بیش از حد از تصاویر میتواند سرعت بارگذاری صفحه را کاهش دهد و از طرفی عدم استفاده از تصاویر نیز منجر به کاهش جذابیت صفحه و مطلب ارائه شده می گردد،  لذا بهترین حالت، استفاده از تعدادی تصویر کم حجم میباشد.

روش های مناسب برای استفاده از تصاویر در وب سایت به شرح زیر است:

  • تصاویر خود را با فرمت هایی ذخیره کنید که امکان ایجاد فایل با حداقل حجم را فراهم میکنند و پس از آن نیز حجم تصویر ایجاد شده را مجددا با ابزارهای فشرده سازی کاهش دهید.
  • از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. استفاده از تصاویر با کیفیت پایین به هیچ عنوان برای کاربران جذاب نبوده و امکان ترک کردن وب سایت را بالا میبرد. گرچه تصاویر با کیفیت بالا غالبا حجم بیشتری داشته لذا استفاده از ابزارهای فشرده سازی ذکر شده در مورد قبل را همواره مدنظر داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که ابعاد تصویر برای نمایش در صفحه موبایل و یا مانیتور مناسب است (تصاویر بیش از اندازه بزرگ نباشند) و از خاصیت stretch picture نیز برای نمایش در ابعاد مختلف صفحه نمایش نیز بهره ببرید.
  • قابلیت “به اشتراک گذاری” را برای تصاویر خود فراهم کنید. زمانی که مخاطبانتان تصاویر وب سایت را در فضای مجازی به اشتراک میگذارند، وب سایت شما Backlink شده و به علاوه این مورد می تواند مخاطبین جدید را به وبسایتتان جذب نماید.
  • برای نام فایل تصویری خود، از کلمات کلیدی آن پست استفاده نمایید. در این حالت در صورتی که آن کلمه در جست و جوی تصویری گوگل (google image) سرچ شود، تصویر شما در بین نتایج نمایش یافته و باعث ورود افراد بیشتر به وب سایت شما میگردد.
  • در تگ <alt> توضیحاتی (description) را درج نمایید. نقش این تگ مانند “عنوان فایل” بوده با این تفاوت که برای کاربران قابل مشاهده نیست اما از لحاظ تاثیر گذاری نیز مانند نام فایل ها مفید است.

5. بهبود سرعت لود وب سایت

دو دلیل عمده برای تمرکز بر این مورد وجود دارد: اول اینکه سرعت بارگذاری سایت یکی از معیار های افزایش سئو میباشد و دلیل مهم تر عدم تمایل کاربران به صرف زمان در سایت ها با سرعت بارگذاری پایین است. “بررسی سرعت سایت” از جمله مواردی است که باید همواره در چک لیست کار خود قرار دهید.

همچنین علاوه بر تاثیر تصاویر بر سرعت سایت که در بالا ذکر کردیم، محتوای متنی، کدهای HTML ، قالب وب سایت از مواردی هستند که در سرعت بارگذاری وب سایت موثرند.

یکی دیگر از روش های افزایش زمان بارگذاری پیج، کاهش تعداد درخواست های است که به سرور ارسال میشوند، برای این کار شما می توانید تعدادی از object های پیج را با همدیگر ادغام نمایید. به عنوان مثال تصاویر، CSS style sheets و اسکریپت JS از فایل هاییست که می توان از ادغام آنها برای افزایش سرعت بارگذاری استفاده نمود.

یکی از موارد تاثیر گذار در سرعت بارگذاری، استفاده از یک سرور قدرتمند برای وب سایت می باشد، گرچه ممکن است این مورد مشمول هزینه بیشتری گردد اما معمولا تاثیر بسزای آن، باعث چشم پوشی از هزینه ای که صرف شده میگردد.

6.بهینه سازی وب سایت برای موبایل

بهینه سازی وب سایت برای سئو

همانطور که میدانید امروزه استفاده از اینترنت در دستگاه های موبایل نسبت به دسکتاپ پیشی گرفته و بنابراین ترافیک سرچ نیز برای آن افزایش یافته است.

در همین راستا مدتی پیش گوگل شاخصی برای نمایش رتبه بندی عملکرد سایت ها در دستگاه های تلفن همراه منتشر کرد و از آن پس، وسواس برای تنظیم نسخه mobile-friendly وبسایت ها و وب سایت ها افزایش یافت.

برای تنظیم این مورد بهتر است ابتدا نمایش صفحات وب سایت خود را در چندین تلفن همراه (با اندازه صفحه نمایش های مختلف) تست نمایید و با معیار های زیر آن را مورد سنجش قرار دهید:

  •  سرعت بارگذاری صفحه : بسیار پیش آمده که کاربران تلفن همراه نیاز به بارگذاری صفحه در مدت زمان کوتاهی دارند، لذا در صورتی که پیج مورد نظر در عرض چند ثانیه بارگذاری نشود، کاربر صفحه را بسته و از آن خارج میشود.
  •  نمایش درست و منظم اجزای پیج در صفحه نمایش : در صورتی که چینش اجزا در صفحه (پس از باز کردن آن در صفحه نمایش کوچک) منظم نبوده و منجر به سردرگمی کاربر گردد، وی به سرعت از پیج خارج شده و این موضوع بر روی سئو پیج تاثیر منفی خواهد داشت.
  •  قابلیت استفاده آسان : زمانی که پیجی دارای طراحی مجزا برای نسخه موبایل باشد، دسترسی کاربر به تمامی اجزا، لینک ها و … آسان و کاربردی خواهد بود اما در غیر اینصورت کاربر یک صفحه بزرگ با نوار پیمایشی در انتهای پیج مشاهده خواهد کرد که استفاده از پیج را دشوار کرده  و کاربر مجبور است مدام با استفاده از این نوار پیمایش به دنبال مطلب و یا اجزای مورد نظر خود بگردد لذا این مورد نیز امکان ترک پیج توسط کاربر را افزایش خواهد داد.
  •  استفاده از AMP : هدف AMP ارائه راهکاری سریع و بهینه برای کاربران است تا بتوانند محتوای صفحات وب به خصوص وب سایت هایی که دارای متون زیادی هستند را به راحتی مشاهده کنند.

7. استفاده از گواهی ssl:

امنیت کاربر یکی از فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی است. گوگل در وبلاگ رسمی خود نیز اعلام کرده است سایت هایی که از پروتکل امن HTTPS استفاده می کنند در رتبه بندی از اهمیت بالایی برخوردارند همچنین گوگل یکی از عوامل افزایش رنک استفاده از HTTPS است. برخی از مزایای گواهی ssl  در این قسمت اعلام کردیم:

  • در ابتدا اطلاعات https به کد تبدیل و به سرور ارسال می شوند بعد از آن کد در سرور رمزگشایی شده و به زبان قابل فهم بازمی گردد. با توجه به زمانبر بودن این عملیات، سرعت https کمی از http کمتر است.
  • پس از ورود با پروتکل https، اطلاعاتی در مورد امنیت اعمال شده در وب سایت نشان داده می‌شود. این اطلاعات معمولا به صورت علامت قفل در نوار آدرس به نمایش درمی آید و بعد از کلیک بر روی آن اطلاعاتی را مشاهده می کنید.
  • برای داشتن https مبلغی به صورت ماهانه باید پرداخت شود که براساس سرعت تفاوت دارد. هر چه سرعت بیشتر باشد، برای سرور باید هزینه بیشتری پرداخت شود.

8. استفاده از عنوان مناسب برای سایت

کلمه کلیدی شما می بایست در عنوان صفحه استفاده شود. اما یک نکته جالب در این مورد وجود دارد. اگر کلمه کلیدی انتخابی شما بیشتر از یک کلمه (بیشتر از یک بخش) باشد، لزومی به نوشتن بخش ها کنار همدیگر نیست. این یعنی ترتیب حضور پشت هم این کلمات الزامی نیست. اگرچه پیشنهاد می کنیم جهت پیچیده نشدن عنوان و ساده تر بودن آن، چنین کاری نکنید؛ اما اگر مجبور به این کار شدید نگران نباشید.

نکته مهم بعدی در این مورد استفاده از جمله بندی و عبارات کوتاه و در عین حال جذاب و خواندنی است. سعی کنید از مبالغه کردن دوری کنید اما تحریک کردن حس کنجکاوی کاربران هیچ اشکالی ندارد. برای مثال سایت معروف PTMoney.com برای یکی از مقاله هایی که در مورد آموزش کسب درآمد می باشد، از عناوین تکراری و کلیشه ای مثل “آموزش کسب درآمد بیشتر برای شما” اجتناب کرده است و با جزئی تر کردن ماجرا این عنوان را به “50 روش برای کسب درآمد بالا” تغییر داده است. همین تغییر کوچک ده ها و صد ها کاربر را مشتاق به کلیک کردن و خواندن محتوای آن می کند.

همچنین یکی دیگر از راه هایی که گوگل متوجه موضوع مطلب شما می شود، آدرس URL می باشد. حتماً کلمه کلیدی خود را در آدرس صفحه وب مورد نظر خود به کار ببرید. چنین کاری نه تنها دسته بندی مطالب شما را بسیار شیک تر و سازمان یافته تر می کند، بلکه شناسایی آن ها را نیز بسیار راحت می کند. در حالت عادی اگر URL صفحات را خودتان انتخاب کنید ممکن است از اسامی پیش فرض و یا تمام حروف موجود در عنوان اصلی مطلب استفاده شوند. بنابراین در نوشتن URL خود به دو نکته توجه کنید. نکته اول اینکه کلمه کلیدی در آن قرار گرفته شده باشد و نکته دوم اینکه تا حد امکان این آدرس کوتاه باشد. کوتاهی آدرس باعث خوانایی بیشتر آن می شود.

9.لینک دهی به صفحات داخلی

هدف اصلی از جستجو در موتورهای جستجو یافتن بهترین نتیجه در مورد موضوعی خاص می باشد. با در نظر گیری این عامل متخصصان سئو در تلاشند تا هر چه بیشتر تعداد لینک های بازگشتی از وب سایت های دیگر به وب سایت خود را افزایش دهند اما در این میان نباید از لینک دهی به صفحات داخلی غافل شد. قرارگیری لینک وب سایت شما در وب سایت های دیگر مانند این است که وب سایت های دیگر به وب سایت شما مهر تایید زده اند و موتورهای جستجو نیز به اهمیت مطالب وب سایت شما پی می برند اما لینک دهی به صفحات داخلی مانند این است که شما خود به مطالب خود اولویت داده اید و موتورهای جستجو به اهمیت صفحه مورد نظر از دیدگاه شما پی می برند.

روش های بهبود وضعیت لینک دهی به صفحات داخلی در وب سایت:

  • شمایی از وب سایت خود ترسیم نمایید:شکل کلی از وب سایت خود و نحوه لینک دهی صفحات به یکدیگر ترسیم نمایید. یک راه ساده برای این کار استفاده از گوگل وبمستر تولز است. نحوه لینک دهی به صفحات داخلی و تعداد لینک ها در این سرویس گوگل مشخص است. علاوه بر لینک دهی به صفحات داخلی ، تعداد لینک هایی نیز که از وب سایت های دیگر به وب سایت شما وجود دارد نیز قابل مشاهده است.
  •  به موضوعاتی که در خصوص آن ها مطلب می نویسید توجه خاص داشته باشید:در تولید محتوا و وبلاگ نویسی در خصوص کسب و کار خود سعی کنید برای هر مقاله صفحه ای جداگانه اختصاص دهید. بدین معنی که توضیح مختصری از مطلب مورد نظر را در صفحه اصلی وبلاگ قرار دهید و شرح آن بعد از کلیک ، در ادامه مطلب قابل مشاهده باشد. نکته ی حائز اهمیت این است که در صفحه ای که به مطلب اختصاص می یابد به صفحه اصلی که توضیح مختصری از آن قرار دارد لینک وجود داشته باشد و بدین ترتیب تعداد لینک های داخلی به صفحه اصلی افزایش می یابد.
  •  صفحات داخلی خود را با یکدیگر مرتبط کنید: در صورتی که در تولید محتوا ، مطلبی قبلا در خصوص مطلبی که در حال ایجاد آن هستید نوشته اید در مطلب جدید لینک مطلب دیگر را قرار دهید و آن ها را به یکدیگر مرتبط کنید و لینک های داخلی بین صفحات را افزایش دهید.

10. بررسی وضعیت رقبای سایت خود

رقابت، بخش سالم و ضروری هر کسب و کاری محسوب می شود، چرا که از غرور بیش از حد جلوگیری کرده، موجب خلاقیت در افراد شده و به شما انگیزه بیشتری برای عملکرد بهتر در سایتتان خواهد داد. این مسئله موجب بهبود عملکرد شما در زمینه توسعه سایت و همینطور افزایش رضایت کاربران خواهد شد.

این کار به شما کمک می کند نقاط ضعف رقیب را بشناسید و آن ها را تکرار نکنید. از سوی دیگر، تخمین دلیل موفقیت و معیارهایی که در این پروسه به پیروزی رقیب کمک کرده، ممکن است بتواند به شما نیز کمک کند. در حقیقت در علم بازاریابی اینترنتی با سئو، بررسی وضعیت رقبا نقش مهمی در رسیدن به موفقیت و پیروزی دارد. در این راه می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید.

 

حرف پایانی: سایت شما با قرار گرفتن در رتبه های اول گوگل با افزایش بیش از ۱۰ برابری فروش مواجه خواهد شد که شاید باور کردنی نباشد اما کسانی که تجربه کرده اند می‌دانند قدرت سئو سایت حتی از این هم بیشتر است. بهینه سازی وب سایت ها برای گوگل شاید سخت و زمان بر باشد اما باید بدانید که واقعا این مسئله بسیار ارزشمند و پر بازده است. البته این ۱۰ برابر در طولانی مدت به صدها برابر تغییر می‌کند …

لازم به توضیح است از ۱۰۰ درصد کل SEO حدود ۳۰درصد مربوط به تولید محتوا و سئو محتوا است (دقت کنید که باید هر دو باهم باشند)، حدود ۳۰ درصد بک لینک، حدود ۱۰ درصد بهینه سازی سایت و ۳۰ درصد باقیمانده هم سایر موارد تاثیرگذار در بهبود سئو سایت است.

4.2/5 - (5 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن