سئومقالات

15 تصور غلط در سئو

تصورات غلط رایج در سئو و دلایل غلط بودن آن

متاسفانه امروزه در ایران وعده های غیر واقعی راجع به بهینه سازی موتورهای جستجو داده می شود و یا خود افراد تصورات غلطی راجع به کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو دارند. سئو همواره به عنوان فرایندی که درباره آن اطلاعات غلط فراوان و سوء تفاهم‌های زیادی وجود دارد، شناخته می‌شود. گوگل با پنهان کردن یک سری از حقایق سعی دارد که از تعداد اشخاصی که قصد دارند از رتبه‌های گوگل سوء استفاده کنند، کم کند. هرچند گه گوگل اخیراً فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه افزایش شفافیت از طریق فعالیت در انجمن‌های سئو انجام داده‌است.

صحبت‌های کارشناسانی از قبیل John Mueller, Gary Illyes و Danny Sullivan  از طریق نرم افزارهایی مانند Hangouts و توییتر و کانال‌های یوتیوب، در جهت تلاش برای جایگزینی تصورات غلط با حقایق سئو بوده‌است.

در ادامه 15 تصور غلط و دلایل غلط بودن آنها را بررسی می‌کنیم:

1.فقط رتبه اول مهم است؛

بدیهی است که بین مکان قرارگیری نتایج جستجو و میزان کلیک رابطه‌ای وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که همه ذهنمان را درگیر قرارگیری وب سایت در رتبه اول کنیم. حتی در گذشته، داشتن بهترین رتبه‌بندی‌ها تضمین موفقیت و میزان نرخ کلیک بالا نبوده است، اما حداقل یه نقطه شروع خوبی می‌باشد. به این نکته باید توجه کرد که حتی برخی وبسایت‌ها با داشتن رتبه بالا، کلیک‌ خور خوبی ندارند.

2.سئو چیزی است که هر متخصصی در تکنولوژی می‌تواند انجام دهد؛

تصور اشتباه: هر شخص تکنیکال و فنی می‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد؛
واقعیت: سئو تکنیکال و فنی است.
سئو فراتر از چیزی است که فقط یک شخص تکنیکی باشیم. از هر شخص مرتبط با حوزه خود بپرسید که چند تا مشتری به دفتر آنها آمده است و داستان‌هایی در مورد اینکه چگونه آنها سئوی خود را به متخصص آی تی یا طراح وب و نیز مشابه آنها سپرده‌اند و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند. این افراد ممکن است به بهینه‌سازی وبسایت شما کمک کنند و منابع ارزشمندی در زمان راه‌اندازی نقشه‌های سایت XML، ریدایرکت‌ها و فایل‌های robots.txt باشند؛ اما از آنها انتظار نداشته باشید که سئو را درحد عالی درک و انجام دهند، چون کار اصلی‌شان بهینه‌سازی موتور جستجو نیست.

3.واکنش‌های سریع به بروزرسانی‌های الگوریتم موتورهای جستجو، باعث موفق‌تر شدن شما می‌شود؛

تصور غلط: در هر بار گوگل، الگوریتم رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک خود را بروز رسانی می‌کند، شما باید در اسرع وقت وبسایت خود را تغییر دهید تا عقب نمانید!
واقعیت: هر موتور جستجویی که وجود دارد به طور مداوم برای بهبود الگوریتم جستجوی خود تلاش می‌کند، گوگل الگوریتم جستجوی خود را تقریبا 500 بار در سال تغییر می‌دهد. شما باید زمانی در مورد بروزرسانی وبسایت خود نگران باشید که آپدیت‌های عمده و بزرگ انجام می‌گیرد.
در زمانیکه بروز رسانی‌ها اتفاق می‌افتد، مورد هوشمندانه این است که صبر کنید و ببینید بر روی سایت شما چه تأثیری می‌گذارد. در اغلب موارد، اگر سئوی درست و مناسبی انجام داده باشید سایت شما به هیچ وجه تحت تأثیر منفی قرار نخواهد گرفت و حتی می‌توانید ارتقای آن را ببینید! هیچ چیزی به نام الگوریتم جستجوی کامل وجود ندارد، بنابراین بروزرسانی‌ها همیشه انجام می‌شوند. بنابراین فقط باید کمی صبر کنید تا ببینید تأثیر وبسایت شما چیست، منابع معتبر را در مورد اینکه چه مواردی بروزرسانی شده است بخوانید و بعد در صورت نیاز تنظیمات و تغییرات را با توجه به بروزرسانی‌ها انجام دهید.

4.یکبار سئو انجام دهیم، دیگر به آن نیازی نداریم!

از برخی صاحبان کسب و کار بسیار زیاد شنیده شده است که می‌گویند فرایندهای سئو سایت آنها به پایان رسیده است. این تصور و خیال غلط به شدت در میان جوامع فناوری اطلاعات (آی تی) شایع است و به سادگی می‌توان گفت که چرا. کارکنان آی تی روند کاریشان این گونه‌است که مشکلی را که حل کردند به سراغ مشکل بعدی می‌روند و همین رویه را برای سئو در نظر می‌گیرند. اما سئو فرایند مستمر و مداومی است که نیاز به گذاشتن زمان به صورت دوره‌ای دارد، بخصوص برای افرادی که منبع اصلی درآمدشان از اینترنت است.

5.لینک بیلدینگ کلاه سیاه است و منجر به جریمه توسط گوگل می‌شود؛

تصور غلط: گوگل از لینک بیلدینگ کلاه سیاه متنفر است!
واقعیت: این موضوع واقعا خنده‌دار است. گوگل به وبسایت شما برای بک لینک‌ها پاداش می‌دهد؛ تنها شرط این است که این بک‌لینک‌ها از منابع معتبر و مرتبط گرفته شوند.
اگر لینک‌های وبسایت خود را بر روی وبسایت‌های غیرمرتبط، وبسایت‌های اسپم گونه یا وبسایت‌هایی با نرم‌افزارها و اسکریپت‌های مخرب قرار دهید، بله می‌توانید انتظار داشته باشید که برای بک‌لینک‌ها جریمه شوید. اما در این مثال، این در واقع اسپم سازی است نه بک‌لینک.
زمانی که لینک‌های با کیفیتی می‌سازید نباید در مورد این تصور غلط سئو نگران باشید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که گذاشتن کامنت‌هایی روی وبلاگ، یک تکنیک سئوی کلاه سیاه است اما این تنها در موردی است که کامنت‌ها فقط لینک به وبسایت شما بدهند بدون اینکه ارزشی را بیفزایند. کلید کلی این است که از خودتان بپرسید در زمانیکه کامنتی بر روی وبلاگ قرار می‌دهید یا لینک به وبسایت در مقاله‌ای می‌دهید ارزشی را اضافه می‌کنید، اگر اینگونه است پس نگران هیچ چیز نباشید.

6.گوگل برای تمام بک لینک های گرفته شده از سایت های معتبر ارزش قائل است

چند نکته درباره بک لینک ها را باید یادآوری کنیم. اول آنکه اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک داده‌است تنها زمانی ارزش دارد که ارتباطی میان سایت شما و سایت لینک دهنده از نظر محتوا وجود داشته‌باشد. موضوع دیگر آن است که کاربران با دنبال کردن لینک یک موضوع باید اطلاعات بیشتری درباره آن موضوع به دست بیاورند. کیفیت لینک تنها زمانی با معنی خواهد بود که شما محتوای با ارزشی در سایت خود داشته باشید.

7.کلمات کلیدی مرتبط بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهند

می توان گفت این یکی از اشتباهات رایج بین متخصصان سئو و تولید کنندگان محتوا می باشد. در واقع ارتباط با وبسایت از طریق کلمات کلیدی است. البته ممکن است به دلیل رقابت شدیدی که بین وبسایت ها امروزه وجود دارد، رتبه وبسایت شما در آن کلمه کلیدی کاهش پیدا کند اما هیچگاه جایگاه آن از بین نمی رود. برای اینکه بتوانید جایگاه کلمه کلیدی را سئو سایت حفظ نمایید، بهتر است که بین مقالات و صفحات از طریق لینک برروی کلمات کلیدی، ارتباط برقرار کنید.

8.جستجوی کلمات کلیدی یک کار بیهوده و تلف کردن زمان است

براساس بررسی های انجام شده توسط برندواچ، در هر ثانیه حدود 40هزار واژه در گوگل مورد جستجو قرار می گیرند. برای همین یکی از مهمترین نکته ها و مرحله ای شما قبل از ایجاد یک وبسایت و مخصوصا فروشگاه اینترنتی باید انجام دهید این است که باید کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را دارند و باعث افزایش سئو سایت شما میگردند را پیدا کنید. متاسفانه این مرحله توسط بیشتر طراحان و متخصصان سئو نادیده گرفته می شود.

9.HTTPS مهم نیست؛ مگر اینکه سایت فروشگاهی داشته باشید؛

تصور غلط: اگر شما دارای سایت تجارت الکترونیک هستید، فقط باید رمزنگاری‌های HTTPS را به کار برید؛ در غیر اینصورت پروتکل HTTP اصلی به خوبی کار می‌کند
واقعیت: در ابتدای سال 2017، متوسط حجم جهانی ترافیک اینترنت در نهایت از متوسط حجم ترافیک رمز گذاری نشده پیشی گرفت.
گوگل با صدای رسا و واضح اعلام کرده است که وبسایت‌هایی با پیشوند HTTPS نسبت به دیگر وبسایت‌ها را ترجیح می‌دهد. این امر به این دلیل است که رمزنگاری با HTTPS مزایایی مانند محرمانه بودن، صداقت و هویت را فراهم می‌کند. در نهایت استفاده از HTTPS بهتر از رمزنگاری نکردن وب است و برای سایت های بزرگی مانند فیسبوک، گوگل، ویکی پدیا تغییر به HTTPS یک الویت بوده است.

10.رتبه بهتر، ترافیک بیشتر!

این یک تصور غلط در سئو می‌باشد که رتبه بهتر یعنی ترافیک بیشتر! مردم ممکن است شما را در رتبه‌بندی نتایج جست و جو ببینند، اما به هیچ وجه دلیل نمی‌شود که بر روی نتیجه‌ی وب‌سایت شما حتما کلیک کنند!
عوامل زیادی بر این مورد تاثیر دارد، برای مثال ممکن است:

  1. استراتژی انتخاب کلمات کلیدی نادرستی انتخاب کرده‌اید.
  2. توضیحات متای ضعیف و غیر جذابی دارید که باعث می‌شود مخاطب فکر کند به دردش نمی‌خورید.

11.گوگل خودش می فهمد!

در جواب این افراد باید بگویم: نه. متاسفانه گوگل به خودی خود متوجه نمی شود. زمانی که وب سایت تان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنید و همه چیز را به موتور جستجوی گوگل واگذار کنید، شک نکنید که با چنین نتایجی روبرو خواهید شد:

تصورات غلط سئو

این افراد تصور می کنند با ساخت هزاران URL و قرار دادن آنها در دسترس خزنده های گوگل، وب سایت شان به صورت معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقمند قرار می گیرد. این وبمسترها توقع دارند موتورهای جستجوگر همۀ کارها را برایشان انجام دهند.فراموش نکنید که گوگل باهوش است، اما معجزه‌گر نیست!

نکته ای که در این جا فراموش شده این است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو سعی می کنند برای ارزیابی کیفیت محتوای یک سایت رفتار کاربران را بررسی کنند. مطمئناً هیچ کاربری نه تنها بین میلیون ها محتوای تکراری جستجو نمی کند، بلکه به معیارهای رتبه بندی انسانی مانند بک لینک نیز اعتماد نمی کند.

هر صفحه ای که در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد باید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فنی ارزشمند و با کیفیت باشد. اگر وب سایت شما چنین معیارهایی را ندارد، بدانید در بازی شرکت کرده اید که احتمالاً در آن بازنده خواهید بود.

12.گوگل سه عامل رتبه بندی اصلی دارد

این باور زمانی که در سال 2016 که Andrei Lipattsev اعلام کرد: گوگل سه عامل کلیدی بک لینک، محتوا، رنک برین RankBrain، را برای رتبه بندی در نظر می‌گیرد، ایجاد شد.

اما این جمله در ویدئو منتشر شده توسط جان مولر Mueller در Webmaster Hangout رد شد. او در آن ویدئو گفته بود که امکان تعیین مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی ناممکن است زیرا که این عوامل با توجه به کلمات کلیدی جستجو شده و با توجه به زمان جستجوی این کلمات متغیر می‌باشد.

او پیشنهاد می‌کند که بجای تمرکز بر روی عوامل خاص در رتبه‌بندی سایت به بهینه‌سازی سایت برای ارتقاء تجربه کاربری و رسیدن به اهداف مد نظر کاربر بپردازید. بروز نگه داشتن سایت با اطلاعات مفید بهترین روش توسعه سایت از نظر گوگل است.

13.فقط برروی کلمات کلیدی با بیشترین جستجو تاکید گردد

یکی دیگر از اشتباهاتی که در خصوص جستجوی کلمات کلیدی مرتبط انجام می شود این است که متخصصان سئو بیشتر بروی کلمات کلیدی تاکید می کنند که دارای جستجوی بالاتری هستند. این نکته را باید بدانید که هرچه کلمات کلیدی شما حالت عمومی تر و جستجوی بالاتری داشته باشد، شما به فعالیت بیشتری نیاز دارید تا بتوانید آن را در صفحه اول نتایج گوگل نشان دهید. سعی کنید که تمامی کلمات کلیدی که حتی جستجوی کمتری هم دارند را در سایت خود قرار دهید بعد با تکنیک هایی مانند محتوا و تگها مرتبط در آن کلمه کلیدی در صفحه اول باشید. با این روش سئوسایت خود را سریعتر افزایش میدهید.چون شما در سایت خود کلمات کلیدی عمومی هم به کار برده اید و گوگل آنها را سریعتر از بقیه ایندکس میکند.

14. 80 کلیک‌ها برای 3 رتبه نخست است!

تحقیقات بر روی رفتار کاربران در موتورهای جست و جو نشان می‌دهد که مردم بیشتر از همه به 5 رتبه اول (به خصوص 3 رتبه اول) نتایج جست و جو اهمیت می‌دهند (چیزی در حدود 80 درصد از کلیک‌ها!).

این حرف فقط در مورد صفحه اول نتایج جست و جو نیست! برای مثال در صفحه دوم گوگل هم شرایط به گونه‌ای‌ست که اغلب کلیک‌ها برای 5 رتبه نخست و به خصوص 3 رتبه اول می‌باشد.

در هر صورت، برای موفقیت فقط رنک گرفتن کافی نیست! شما ممکن است که بتوانید در بسیاری از کلمات رتبه بگیرید، کلی هم ترافیک جذب کنید، اما حتی یک قِران هم پول درنیاورید!! آیا واقعا این همان چیزی‌ست که می‌خواستید؟ بعید می‌دانیم!

15. SEO در کوتاه مدت (مثلا 3 ماه) کسب و کار من را دگرگون خواهد کرد.

در اینجا باید به نتایج ناامید کننده عادت کنید. افراد زیادی هستند که کسب و کارشان در وضعیت خوبی قرار ندارد و با مراجعه به یک مجموعه متخصص در این زمینه، به دنبال راه حل فوری هستند و بهبود های SEO را بهترین گزینه برای خود میدانند. متاسفانه باید گفت که بحث SEO، یک استراتژی درازمدت است. شاید مواردی باشند که در کوتاه مدت جواب میگیرند ولی این موارد بسیار نادر هستند. شاید حدود 6 تا 12 ماه طول بکشد تا نتایج مثبت شروع به خودنمایی کنند و شما شاهد تاثیر آن در میزان سود نهایی خود باشید.

در حال حاضر، آینده سئو در دستان شماست. بنابراین باید افسانه‌ها و تصورات غلط را دور بریزید. اینکه یک کارشناس سئو نتوانسته است استراتژی‌های مناسبی را برای وبسایت شما پیاده کند و وضعیت وبسایت را در موتورهای جستجو بهبود دهد به معنای بیهوده بودن سئو نیست. بلکه سئو مبحث بسیار گسترده‌ای است که شامل شیوه‌ها و ترفندهای بسیاری برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و نیز کاربران است.
4.1/5 - (8 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

یک نظر

دکمه بازگشت به بالا
بستن