سئومقالات

درباره کد وضعیت ریدایرکت 301

آشنایی با کد های وضعیت 301 ، 302 و 307

یکی از مواردی که باید همیشه در نظر بگیریم بروزرسانی مطالب قدیمی وبسایت است که با بروزرسانی آن ممکن است آدرس آن نیز تغییر کند و این موضوع کمی نگران کننده است. زیرا مطلب شما در گذشته رتبه‌ای را کسب کرده و حال با تغییر آن طبیعتا با مشکل مواجه می‌شویم. بدین منظور با امکانی با عنوان Redirect که همان تغییر مسیر است می‌توانیم این مسئله را حل کنیم. آیا در مورد redirect 301 شنیده‌اید؟ یا اینکه از آن استفاده می‌کنید؟

یکی از کارآمدترین روش های ریدایرکت و مناسب با تکنیک های سئو استفاده از ریدایرکت 301 می باشد. ریدایرکت 301 کار سختی برای پیاده سازی نیست و در عین حال باید قدرت و اعتبار صفحه اصلی را حفظ کند. اگر شما نام صفحه ای را تغییر داده اید و یا اینکه آن را جا به جا کرده اید ، مطمئن ترین راه استفاده از ریدایرکت با کد 301 می باشد.

Status Code یا کد وضعیت چیست

اولین چیزی که یک موتور جستجو در هنگام استفاده از یک صفحه دریافت می کند کد وضعیت آن می باشد .کد های وضعیت انواع مختلفی دارد مثلا کد 200 این معنا را می دهد که صفحه در دسترس است و می توان از ان استفاده کرد .چنانچه کد 404 را دریافت کردید بدین معنا می باشد که صفحه ای که دنبالش هستید وجود ندارد و کد 500 نشان دهنده ی مشکل در سرور است .

ریدایرکت 301 هم خود یک کد وضعیت است که به موتور جستجو اعلام میکند که صفحه ای که مورد نظر جابجا شده و در آدرس جدید باید دنبال آن بگردد در این حالت بعد از دریافت پیام توسط موتور های جستجو این موتورها آدرس جدید را به کاربر نشان میدهد .

علاوه بر ریدایرکت 301 ریدایرکت 302 ،305 و 307 هم وجود دارد که عملکرد ریدایرکت 305 و 307 مشابه 302 می باشد به همین دلیل ریدایرکت 301 از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد .

یکی از قابلیتهای مهم ریدایرکت 301 رتبه ای را که لینک های قدیمی داشتند را به صفحات جدید منتقل می کند که به ان Link Juice گفته می شود .

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت 301 به معنای تغییر آدرس صفحه است. از این تکنیک برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو به آدرس صفحه جدید استفاده می شود. از این ریدایرکت در هنگامی که آدرس قبلی به هر دلیلی تغییر پیدا کند، استفاده می شود و باعث می شود که تمامی ترافیک آدرس قبلی به URL جدید انتقال پیدا نماید.

بارها برای شما اتفاق افتاده است که URL خاصی را تایپ کرده اید اما ناگهان شاهد تغییر آدرس به یک URL دیگر بوده اید. این در واقع همان تکنیک ریدایرکت 301 است. این تکنیک باعث می شود که تمامی ترافیک سایت قبلی مخصوصا اگر مثبت باشند، به آدرس جدید انتقال پیدا کنند و همچنین باعث هدایت کاربران و موتورهای جستجو به آن می شود.

یکی از جاهایی که از ریدایرکت 301 استفاده می شود، تغییر http به www در سایت است. گوگل یک دامنه را به عنوان دامنه اصلی سایت می شناسد و از نظر آن بین دو آدرس www.test.com و http://test.com تفاوت وجود دارد و آن را دو سایت مجزا می شناسد و بدین دلیل جریمه گوگل  ممکن است شما حال شما شود. در اینجا از تکنیک ریدایرکت 301 به منظور هدایت آن ها به یک دامنه اصلی استفاده می شود.

ریدایرکت 302 چیست؟

از ریدایرکت 302 فقط باید زمانی استفاده کنید که بخواهید صفحه ی مورد نظرتان را موقتا جابجا کنید در این صورت ترافیک صفحه در همان حالت قبل باقی می ماند و ان آدرس موقت برای موتور های جستجو ایندکس نمی شود .پس سعی کنید مدت طولانی از ریدایرکت 302 استفاده نکنید زیرا امکان دارد موتور های جستجو مانند ریدایرکت 301 با ان برخورد کنند .

ریدایرکت 307 چیست؟

ریدایرکت 307 تقریبا شبیه ریدایرکت 302 می باشد اما در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند مانند :

اینترنت که بر مبنای پروتکل HTTP بنا شده و دارای دو ورژن است که شامل 0/1 و1/1 می شود .ریدایرکت 302 برای هر دو این کدها عمل می کند اما ریدایرکت 307 فقط برای کد 1/1 عمل می کند .

چرا باید از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟

در صورتی که بخواهید از ریدایرکت 302 استفاده کنید دقت کنید صفحاتی که می خواهید به صورت دائم حذف شود را انتقال ندهید زیرا ارزش صفحه ای که حذف می شود به آدرس صفحه ی جدید منتقل نمی شود و برای این منظور توصیه می شود از ریدایرکت 301 استفاده کنید .

به طور کل مهمترین دلایلی که باید از این تکنیک استفاده کنید، عبارتند از:

  • برای اجتماع تمامی لینک های دسترسی به صفحه اصلی سایت، همانطور که در بالا گفته شد شما باید یک نوع حالت نوشتن اصلی برای لینک های سایت خود تعیین کنید.
  • برای دوباره برندسازی شرکت خود با یک URL متفاوت.
  • برای هدایت ترافیک مستقیم به آدرس صفحه سایت اصلی از چندین دامنه ای دامنه مختلفی که سازمان دارد.

هنگامی که یک برند، نام وب سایت یا شرکت خود را تغییر می دهد، ریدایرکت 301 باعث یکپارچه سازی قدرت لینک ها به یک URL واحد می شود. علاوه براین، این تکنیک باعث هدایت مستقیم و درست کاربران به آدرس صفحه اصلی سایت می شود و از هدایت آنها به URL های اشتباه جلوگیری می کند.

بعضی اوقات، بعضی از برندها، آدرس صفحاتی را که مشابه سایتشان است را خریداری می کنند. برای مثال آدرس صفحه سایتی به صورت physics.com است، صاحب شرکت اقدام به خرید دامنه با نام physic.com می کند و با استفاده از تکنیک ریدایرکت 301،دامین دومی را به اولی انتقال می دهد. این تکنیک باعث می شود که هویت اصلی شرکت و سازمان پابرجا بماند و تمامی راه های فرعی را که به آدرس های اشتباه منجر می شود را بسته نگه می دارد.

تفاوت بین ریدایرکت 301 تا بقیه ریدایرکت ها چیست؟

ریدایرکت 301 از نظر بهینه سازی بودن برای سئو، نسبت به بقیه نوع ریدایرکت های موقتی بهتر است زیرا باعث انتقال کامل آدرس صفحه و تمامی ترافیک موجود در آن می شود. برای همین است که همیشه تاکید می شود قبل از استفاده از آن ها کاملا دقت کنید. هیچگاه ها از موارد موقتی استفاده نکنید، زیرا نه تنها انتقال کاملی در آن ها انجام نمی شود بلکه ممکن است از نظر سئو هم بعدا به مشکلات فنی بربخورید که باید تازه به اصلاح لینک ها بپردازید.

اشتباهاتی که در ریدایرکت 301 ممکن است مرتکب شوید؟

حالا که اهمیت این نوع تکنیک را متوجه شده اید، بهتر است تا اشتباهاتی را که اغلب افراد در استفاده از آن مرتکب میشوند را بدانید تا از انجام مجدد، جلوگیری نمایید:

1. تفاوتی بین //:http و http://www قائل نشوید. همانطور که در بالا بیان کردیم، گوگل فقط یک آدرس دامنه را به عنوان اصلی قبول می کند، برای همین از نظر او بین دو عبارت لینک شده، تفاوت وجود دارد و آن را دو URL مجزا می داند. از آنجا که محتویات این دو لینک یکی است، گوگل آن را کپی شده می داند و جریمه می کند. پس اول از همه، تکنیک ریدایرکت 301 را برای این دو لینک در نظر بگیرید.

2. هیچگاه بدون انجام ریدایرکت 301، تمامی محتویات اصلی سایت خود را به دامنه جدید انتقال ندهید. زیرا گوگل آن را مورد خزش قرار می دهد و سریعا متوجه کپی بودن مطالب آن می شود و آنگاه سایت شما را جریمه خواهد کرد. حال باید کلی زحمت بکشید تا بتوانید این لکه ننگ را از روی دامنه سایت خود بردارید.

3. لینک های قدیمی سایت خود را فراموش نکنید. بعضی از افراد لینک های قدیمی را به جای اینکه با تکنیک ریدایرکت 301 به لینک جدید منتقل کنند، یک لینک در سایت قدیمی قرار می دهند و بیان می کنند که آدرس جدید به این سایت منتقل شده است. شما با این کار باید باز از صفر شروع کنید تا بتوانید رتبه های برتری را که قبل داشتید، باز بدست بیاورید.

نکات مهم در ریدایرکت کردن آدرس ها:

ریدایرکت خطای 404 به 301نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که نباید صفحه خطای 404 سایت را ریدایرکت نمایید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از وبمستران انجام می دهند این است که صفحه خطای 404 سایت را بر روی ایندکس یا هر آدرس دیگری ریدایرکت 301 می کنند. این اشتباه بسیار بزرگی است و به بهینه سازی وب سایت شما صدمه بسیاری می زند .

همچنین دقت نمایید که ریدایرکت صفحه ای که حذف شده بر روی ایندکس هم اشتباه بزرگی است. اول اینکه موتورهای جستجوگر هوشمندانه عمل میکنند و ارزش صفحه ای که حذف شده را به ایندکس سایت منتقل نمی نمایند. ارزش گذاری ایندکس سایت شرایط بسیار خاصی دارد و موتورهای جستجوگر به همین سادگی ارزش ایندکس سایت منتقل یا کم و زیاد نمی کنند . با انجام این کار فقط ارزش صفحه حذف شده را به هدر می دهیم. سپس اینکه ورودی های گوگل به دنبال محتوای بخصوصی در آن صفحه هستند و با ریدایرکت 301 صفحه حذف شده بر روی صفحه ای مشابه با همان مضمون هدایت میکنیم، بخشی از ارزش صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنید. و نیز کاربری که وارد شده را با همان مضمون هدایت می کنید و کاربر را در سایت حفظ می کنید . این در حالی است که کاربر از صفحه حذف شده به ایندکس منتقل شود، بلافاصله سایت را می بندد و در نتایج جستجو به دنبال یک سایت دیگر می رود .   

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن