سئومقالات

بک لینک (backlink) چیست؟

بک لینک چیست و روش های ایجاد بک لینک

ضرورت وجود بک لینک ها در طراحی سایت مربوط به بحث سئو سایت می باشد. همان طور که میدانید سئو بیرون صفحه به اندازه سئو درون صفحه برای سایت حائز اهمیت می باشد. یکی از موارد سئو بیرون صفحه مبحث بک لینک می باشد. هرچه بک لینک ها ی خوب و اصولی به سایت بیشتر باشد تاثیر مثبتی در رتبه بندی گوگل خواهد داشت.

بک لینک چیست ؟!

بک لینک به طور کلی لینک خروجی از صفحه ای به صفحه دیگر است.هرگاه سایت یا وبلاگی، لینک سایت شما را در صفحه خود قرار دهد، به آن لینک داده شده به سایت شما را بک لینک می گویند.

بک لینک ها، پشتوانه و اعتبار یک سایت در نتایج حاصل از موتورهای جستجوگر هستند. یکی از ملاک های ارزش دهی به یک سایت از دید موتورهای جستجوگر، تعداد بک لینک های با کیفیت آن سایت می باشد. هر چه رقابت بالاتر می رود، ارزش بک لینک ها نیز بیشتر به چشم می آیند.

اگر یک وبسایت بک لینک های مناسب و قدرتمندی داشته باشد، علاوه بر آنکه موجب بهبود کلمات کلیدی لینک شده (Anchor Text) میگردد، موجب افزایش ارزش دامنه و صفحه یا همان da و pa هم میگردد.

پس از گذشت مدت ها از بوجود آمدن تعاریفی مثل بک لینک و چیزهایی دیگر در سئو، زیاد به معنای دقیق آنها توجه نکرده ایم و بعضی اوقات آنها را با چیزهایی دیگر اشتباه گرفته ایم. یکی از این مفاهیم، بک لینک است که در حال حاضر تعریف آن در بین مدیران سایت ها و شاید برخی مشاورین سئو کمی با آنچه که در واقعیت وجود دارد تفاوت دارد.

چه عواملی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

انکر تکست: کلمه یا کلماتی کلیدی است که به یک صفحه دیگر لینک دهی می‌شود. زمانی که شما با عبارات کلیدی مرتبط با صفحه‌ی که می‌خواهید به آن پیوند بدهید، به گوگل یک سیگنال مثبت به گوگل ارسال می‌کنید که این انکر تکست با این صفحه مرتبط است و گوگل قادر خواهد رتبه آن کلمه کلیدی را با توجه به دیگر عامل ها افزایش دهد.

اعتبار دامنه: این فاکتور توسط کمپانی Moz ایجاد شده است. از عوامل تأثیرگذار در تعیین اعتبار دامنه می‌توان به این موارد اشاره کرد: سن دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، کیفیت پیوندها، فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و.. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.

اعتبار صفحه: اعتبار صفحه همانند دامین اتوریتی توسط کمپانی ماز ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آن‌ها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌گردد.

بک لینک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بک لینک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

۱ .همانطور که یک بک لینک باعث افزایش بازدید از سایت و رنک بالا می شود توجه به این نکته ضروری است که کیفیت بک لینک های سایت به اندازه کمیت آن مهم می باشد به طوریکه گاها سایتی با دریافت چند بک لینک خوب در گوگل رتبه ای کسب می کند که سایتی دیگر با هزاران بک لینک دریافت نکرده است.

۲ .بک لینکی خوب است که از سایتی با رنک بالا بیاید به طوری که حداقل چندین صفحه رنک داشته باشد. آمدن بک لینک از سایت هایی با اعتبار پایین که شبیه به اسپم می باشد مفید نیست.

۳ .بک لینک باید از سایتی داده شود که از نظر موضوعی با سایت شما اشتراکاتی داشته باشد.

۴ .اگر بک لینک از سایتی با تعداد لینک خروجی بسیار زیاد داده شده باشد بک لینک خوبی محسوب نمی شود.

۵ .بک لینک تبادلی نباشد یعنی به سایتی که از آن بک لینک دریافت کرده اید شما نباید لینک داده باشید.

۶ .بک لینک ها توسط nofollow خنثی میشوند پس برای دریافت بک لینک باید لینک مورد نظر حتما follow باشد.

۷ .اینکه بک لینک دریافتی در کدام قسمت سایت بک لینک دهنده وجود دارد نیز از جمله ویژگی های بک لینک خوب محسوب می شود. بهتر است لینک سایت شما در وسط صفحه و یا به همراه متنی مرتبط با سایت شما باشد.

چه بک‌لینک هایی مضر هستند؟

چه بک‌ لینک هایی مضر هستند؟

مگر می شود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایت های اسپم به وجود می‌آیند و با دریافت و ایجاد لینک های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می‌آیند و سپس پنالایز می شوند و به لیست سیاه گوگل می پیوندند! بک لینک های مضر آنهایی هستند که از سایت های غیر مرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینک های خروجی بسیار زیادند٬ از سایت هایی با IP هایی که اسپم شناخته شده اند هستند٬‌ Anchor text شما را بسیار تکرار کرده‌ اند و خودشان نیز تولید محتوا نمی کنند.

از مشخصه های لینک بد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک شدن کلمه مهم کلیدی سایت:
    مثلا اگر سایت در مورد بازی هست، در همه جا به کلمه بازی لینک می شود، این لینک غیر طبیعی و بد محسوب می شود، زیرا کاربران معمولا چنین کاری نمی کنند.
  • لینک شدن سایت در تمام صفحات سایت:
    این هم یکی از مواردی است که باعث می شود که بک لینک، به بک لینک بد تبدیل شوند، چون کمتر مدیر سایتی حاضر می شود لینک کسی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد مگر اینکه کلیه مطالب را از همان سایت کپی کرده باشد و به عنوان منبع ذکر کرده باشد یا پولی دریافت کرده باشد.
  • لینک شدن سایت شما در سایت غیر مرتبط به موضوع سایت:
    معمولا کاربران در سایت خود لینک هایی را قرار میدهند که با موضوع سایتشان مرتبط باشد، اگر موضوع سایت شما در زمینه پزشکی باشد و در آن سایت موسیقی را لینک کنید، طبیعی است که بک لینک بد است.
  • لینک شدن سایت در سایت های کپی بردار و بی کیفیت:
    همانطور که سایت های بی کیفیت خودشان کیفیت چندانی ندارند، لینک هایی که از آنها به سایت شما ارسال می شود بی کیفیت و بد است و اگر آن سایت ها اسپم باشند حتی باعث می شود در شرایطی به رتبه سایت شما آسیب برساند.
  • لینک شدن سایت به صورت مخفی:
    لینک ها را قرار می دهند تا کاربران ببینند و از آن استفاده کنند، ولی زمانی که لینک مخفی باشد و قابل نمایش نباشد، مثلا اگر لینک شما در یک نقطه مخفی قرار بگیرد، بک لینک غیر طبیعی است. (همچنین بهتر است رنگ لینک با رنگ متن متفاوت باشد!)

روش های ایجاد بک لینک :

روش های ایجاد بک لینک

در این بخش از مقاله، روش هایی که می توان بک لینک ایجاد کرد توضیح داده شده است ،برای اینکه بک لینک مضر نباشد باید قوانین آن را رعایت کرد.

1-ایجاد یک کتاب تخصصی اختصاصی:

وقتی شما یک کتاب که واقعا نیاز روز فضای مجازی ایجاد می کنید و همه احتیاج به دانلود اون کتاب دارن به طور ناخودآگاه بقیه سایت ها با ذکر منبع کتاب شما رو برای دانلود قرار میدهند که خود ذکر منبع ایجاد بک لینک است درسته سایتهای کوچک منبع نمیگذارند اما سایت های بزرگ منبع قرار میدهند حتی می توانید کتاب خود را به تمام سایت های دانلود کتاب با ذکر منبع معرفی کنید مثلا آموزش سئو یا صفر تا صد وردپرس و به غیر از آن بازدید کننده مرتبط هم ایجاد میکند.

2-وبلاگ وبسایت خود را ایجاد کنید:

شاید جالب باشید بدانید سایت های باهوش با ایجاد نام خود سایت در یکی از سرویس های وبلاگ دهی و گذاشتن مطالب عادی یا ترجمه شده و لینک دادن آن به صورت نو فالو و فالو(نوفالو توصیه میشود) لینک سازی میکنند و باعث رتبه کلمات کلیدی می شوند البته اگر بتوانید یک وبلاگ قدیمی که اسم آن مرتبط با سایت شما باشد خیلی خیلی تاثیر گذارتر است.

3-اموزش های تصویری:

از  ایجاد بک لینک شما با ایجاد آموزش های تصویری دو تکنیک را انجام میدهید اول آن که با قرار دادن ان در سایت هم ضریب بازگشت را افزایش میدهند و باعث میشود که کاربر بیشتر در سایت شما بماند هم با قرار دادن در سرویس های معرفی کلیپ ها میتوانید با درج لینک backlinks ایجاد کنید.

4-یک سرویس رایگان ایجاد کنید:

شما وقتی یک سرویس رایگان مورد نیاز را در سایت قرار دهید مثل دامنه رایگان شاید هزاران سایت به دامنه شما لینک دهند به عنوان دامنه رایگان, میدانید چه میشود سخاوتمند باشید تا پیشرفت کنید!!!! میتوانید برای یافتن backlinks های خود و سایت رقبا از سایت موز استفاده کنید.

5-ارسال نظر در سئو سایت:

شاید به نظر خیلی از دوستان نظر دادن یکی از هوشمندانه ترین مراحل ایجاد backlinks باشد من خیلی از دوستان را میبینم که میگویند نظر دادن دیگر منسوخ یا اثر آن کم شده است با نوفالو کردن لینک های خارجی به مرور زمان لینک فالو بی معنی میشوند پس نظر دادن در جایی که مرتبط با موضوع سایت شماست قطعا موثر است البته ذکر این نکته جالب است که هنوز برخی از سایت ها لینک نظرات آنها فالو است البته اگر نظر به صورت نوفالو بدهید از نظر سئو در صورت حذف  با مشکل عجیبی در گیر نمی شوید.!!!!

6-پوست میهمان ایجاد بک لینک:

شاید پست مهمان مثل قبل تاثیر نداشته باشد اما بی تاثیر نیست شما با قرار دادن یک پست در سایت های قدرتمند و گذاشتن لینک به صورت نوفالو میتوانید لینک سازی کنید مواظب باشید پست کپی نباشید نه در سایت خودتان باشد نه در سایت دیگران!!!!

7-محتوا قوی تولید کنید:

من بارها شده وقتی کلمه ای جستجو میکنم در صفحات اول ده سایت فقط دو سایت مطالب منحصر به فرد دارند و بقیه کپی کردند با ذکر منبع البته همیشه اینطوری نیست سعی کنید جوری مطلب تولید کنید که مطالب شما در صفحات مجازی پخش بشه محتوا خیلی در بهینه سازی سایت مهمه پس دقت کنید!!!!

8-مصاحبه کنید:

من بارها دیده ام که سایت های خبری یا مجله های اینترنتی با مدیر یک وب سایت مصاحبه میکند و لینک سایت را در سایت خود قرار میدهد این خیلی میتواند به اعتبار سایت شما بیفزاید از سایت های خبری بخواهید با شما مصاحبه کنند

9-انجمن های مرتبط:

برای انجمن ها روش های گوناگونی است اما بهترین آن داشتن تخصص است وقتی شما تخصصی دارید و همه دنبال یک مطلب خاص هستند با گذاشتن آن مطلب و لینک خود در انجمن لینک بیلدینگ انجام دهید.

10-ثبت سایت در دایرکتوری ها:

سعی کنید سایت را در تعداد زیادی از دایرکتوری ها قرار دهید فقط به گوگل بسنده نکنید

11-نرم افزار رایگان:

شما با ایجاد یک نرم افزار یا یک برنامه اندروید رایگان میتوانید تعداد قابل توجه لینک ایجاد کنید حتی سایت های بوده اند که با یک نرم افزار و آپدیت آن به همه چیز رسیده اند

12-عکس های موثر ایجاد کنید:

خیلی از دوستان فکر میکنند تصاویر در مطالب بی تاثیرند اما باور کنید  هنوز آدم های هستند که از کتاب ها فقط عکس های ان را میبینند و به اصطلاح بصری هستند وقتی شما عکس های منحصر به فرد ایجاد می کنید به غیر از اینکه لینک سایت را در کنار عکس درج میکنید لینک سازی به صورت خفیف ایجاد می کنید.

13-لینک های edu/gov:

پیدا کردن سئو backlinks از این سایت ها کاری بسیار سختی است اما غیر ممکن نیست البته لازم بدونید گوگل به این نوع  اهمیته خوبی میده و تاثیر بیشتری نسبت به دیگر لینک ها دارد یکی از روش های جالب ثبت نام کردن در این نوع سایت ها و استفاده از نظرها فروم ها و… است.

14-اینفوگرافیک ها:

استفاده از نمودار های اطلاعاتی درست است که کم تاثیر شده است اما هنوز هم میتوانید تاثیر خوبی برای لینک بیلدینگ داشته باشد.

15-برند سازی کنید:

سعی کنید جوری برند بسازید که همه از سایت شما صحبت کنند و به شما لینک بدهند به موتورهای جستجو بفهمانید برند سایت من بهترین است

16-شبکه های اجتماعی:

از شبکه اجتماعی خوب استفاده کنید برای لینک سازی مثل لینکدین

17-گرفت بک لینک از خود سایت:

گذاشتن دکمه انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی و استفاده از شرط اشتراک گذاری برای دانلود یا فایل های خاص و….

18-استفاده از پادکست:

شاید خیلی از دوستان حوصله خواندن مطلب را نداشته باشند مخصوصا مطالب طولانی و علمی استفاده از یک فایل صوتی می تواند گره گشا باشد و باعث لینک سازی شود.

19-از دوستانتان بخواهید شما را لینک کنند:

سعی کنید به صورت یک طرفه از دوستان خود لینک بگیرید البته نه تبادل لینک دوطرفه بلکه یک طرفه.

20-لینک های داخلی:

لینک های داخلی سایت خود را دسته کم نگیرید اگر درست استفاده کنید از لینک های بیرونی موثر تر هستند موفق تر است

21-لینک های شکسته مفید:

یکی دیگر از روش های که میتواند مفید باشد پیدا کردن لینک های شکسته در مطالب سایت هم موضوع با خودتان و در عوض قرار گرفتن لینک شما در آن سایت البته این روش در برخی موارد بسیار دشوار است چرا که اگر شما لینک شکسته سایت را بگویید شاید به شما لینک ندهد اما در بعضی سایت ها بسیار موثر است.

22-گرفتن لینک از ویکی:

یکی دیگر از روش ها مفید گرفتن لینک به عنوان منبع در سایت های ویکی است که باید شما در ابتدا اعتماد سازی کنید تا شما در لیست سیاه نروید این لینک میتواند به اعتبار سایت بسیار کمک کند و تاثیر بسیار خوبی روی رشد کلی سایت داشته باشد .

خرید بک لینک اشتباه است؟

وقتی در سایت های گوناگون چه ایرانی چه خارجی جستجو میکنید مسلما با این موضوع برخورد کرده اید که این سایت ها در حال فروش بک لینک هستند تا جذب و تاثیر گذاری بیشتری روی سایت مورد نظر به وجود بیاید. حال اگر شما به عنوان شخصی مبتدی هیچ اطلاعی از خرید بک لینک نداشته باشد و از ضرر های آن مطلع نباشید مسلما خیلی راحت فریب خواهید خورد و هم پول و هم زمان و هم سایت خود را از بین خواهید برد و این موضوع در نهایت باعث از بین رفتن سئو سایت شما برای همیشه می شود.

اشتباهات رایج در مورد بک لینک

بسیاری از افراد بر این عقیده دارند که بک لینک دیگر اهمیت سابق خود را از دست داده است و مهم‌ترین عامل در سئو بهینه سازی محتوای سایت است.

اما بحث این جاست که اگر بک لینک دریافتی از سایت مرتبط با حوزه کاری شما باشد و با رعایت یک سر اصول همچنان می‌تواند یکی از قدرتمندترین عوامل در سئو سایت باشد.

در آخر لازم به توضیح است بدون شک کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی، می تواند جایگاه شما در نتایج موتور جستجوی گوگل را بهبود دهد، اما قبل از شروع کار باید تکنیک ها و الگوریتم های گوگل را به خوبی بشناسید، چرا که اشتباه در این کار میتواند نتایج کاملا معکوس به همراه داشته و موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن