شبکه

سرعت سایت خود را با CDN افزایش دهید

معرفی CDN و ویژگی های آن و چگونه کار می کند

آیا به دنبال یک ارائه دهنده خدمات CDN خوب برای وبسایت خود هستید؟ CDN سرعت وبسایت شما را افزایش می‌دهد چرا که یک ذخیره از وبسایت شما را در سرورهای محلی نزدیک کاربران وبسایت نگهداری می‌کند. در این مطلب بهترین ارائه دهنده خدمات CDN را به شما معرفی خواهیم کرد تا سرعت وبسایت خود را افزایش بدهید.

CDN چیست ؟

کلمه CDN مخفف کلمه content delivery network به معنای شبکه تحویل محتوا (شبکه توزیع محتوا) می‌باشد. این سرویس یک شبکه از سرور‌ها در سراسر جهان می‌باشد که برای میزبانی اطلاعات استاتیک (و گاهی داینامیک) وب سایت شما نظیر تصاویر، ویدیو‌ها، فایل‌های CSS و فایل‌های جاوا‌اسکریپت طراحی شده است. توجه داشته باشید که وقتی از میزبانی صحبت می‌کنیم منظور میزبانی وب سایت شبیه هاست‌های اشتراکی یا اختصاصی سایت شما نیست. CDN به طور کامل یک سرویس جداگانه میزبانی می‌باشد. سرویس‌های CDN جایگزین هاست‌های میزبانی شما نیست ولی راهی اضافه برای بهبود سرعت سایت می‌باشد.

ویژگی های شبکه انتقال محتوا ( CDN )

در این بخش برخی از ویژگی های بکارگیری سیستم Content Delivery Network را به صورت مختصر بیان خواهیم کرد:

  • کاهش تاخیر و افزایش کارایی در ترافیک های بالا: همه ما در مشاهده ویدئو از طریق اینترنت با مشکل قطعی و تکه تکه شدن تصویر مواجه شده ایم، یکی از کاربردهای اصلی CDN این است که به ارائه بهتر محتوای تصویری و صوتی کمک کرده که این خود موجب بهبود تجربه کاربری ( user experience )  به هنگام مرور وب سایت خواهد شد که این به نوبه خود سبب می شود کاربر با لذتی مضاعف ، زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند.
  • کاهش بار پردازشی سرور:  با بهره گیری از این سامانه کاربر با اتصال به نزدیکترین نقطه از شبکه سی دی ان پارس پک ، داده ها را از نزدیک ترین مکان دریافت می کند. علاوه بر این، با کاهش مراجعات به سرور اصلی، شاهد آزاد شدن ظرفیت پردازشی بر روی سرور اصلی میزبانی کننده وب سایت خواهیم بود.
  • نگهداری فایل ها همزمان در چند مکان:  با بروز مشکل در یکی از نقاط و محدودیت های شبکه اینترنت محلی، سایت شما از دیگر مناطق در دسترس خواهد بود.
  • افزایش کیفیت برنامه های پخش زنده: امروزه با افزایش قابل توجه سرویس هایی روبرو هستیم که محتوای ویدئویی خود را بصورت پخش زنده به اشتراک می گذارند که با حجم وسیع تقاضا در یک لحظه روبرو خواهند شد. بدون استفاده از فناوری CDN ، پوشش چنین برنامه هایی هزینه های سرسام آور سخت افزاری را برای صاحب وب سایت در پی خواهد داشت.
  • کاهش ترافیک مصرفی برای صاحبان سایت ها: با توجه به اینکه سایت شما از نقاط دیگر و به صورت غیر مستقیم لود می گردد، این مورد سبب کاهش ترافیک مصرفی شما می شود.
  • نصب آسان: برای استفاده از خدمات CDN پارس پک 3 روش جداگانه پیش بینی شده است، تا صاحب وب سایت با سادگی و راحتی هرچه بیشتر قادر به فعال کردن شبکه CDN بر روی وب سایت خود باشد. این 3 روش عبارتند از نصب افزونه بر روی اسکریپت های محبوب از جمله جوملا و وردپرس، افزودن یک خط کد به فایل ایندکس و یا قراردادن رکورد های NS دامنه خود بر روی Name Server های پارس پک.
  • امنیت: با توجه به برقراری ارتباط غیر مستقیم بین بازدیدکننده و وب سرور و مخفی ماندن آدرس IP سرور اصلی، استفاده از این سرویس تا حد بالایی سبب افزایش امنیت وب سایت و جلوگیری از حملات مختلف نیز خواهد شد.

معایب CDN

هر وسیله و تکنولوژی در کنار مزایای خود، دارای معایب خاص خود می باشد. معایب CDN می توان گفت هزینه های زیادی است که هر ماه باید پرداخت اما خب در حالت کلی چون مسیر ارسال داده را کاهش می دهد، می تواند باعث صرفه جویی کلی گردد. چندتا از معایبی که CDN دارد:

  • در نقاطی به خوبی عمل نمی کند( نقاط جدید شکست دارد) :نقاطی در ارسال محتوا وجود دارد که باعث شکست در کل زنجیره می شود ( البته اگر اتفاق بیفتد)
  • متفاوت بودن زمان پاسخ : شبکه توزیع منابع دارای کلاینت های زیادی است و از این رو زمان پاسخ به خاطر حجم ترافیک دیگر CDN ها ممکن است متفاوت باشد.
  • برای رشد کسب وکار شما منفعت ممکن است نداشته باشد : مالکان وب سایت ها باید قبل از خرید CDN ، در خصوص موقعیت های مشتریان خودشان تحقیق کنند و شبکه توزیع محتوایی را انتخاب کنند که از نظر موقعیت باعث رشد کسب وکار آن ها گردد. برای مثال مشتریان اصلی شما از ایران هستند، خرید CDN از اروپا یا دیگر کشورهای آسیا منفعتی برای شما ندارد ولی خب از نظر سئو تاثیر گذار است.
  • مشکل مدیریت محتوا : شرکت ها برای تولید محتوا بهینه خود، از سیستم تولید محتوا استفاده می کنند که این سیستم در هر حوزه و ناحیه ای مخصوص به خود است که ممکن است توسط CDN پشتیبانی نگردد.
  • نداشتن کنترل مستقیم: تغییرات در محتوا باید توسط افراد و ارائه دهندگان CDN انجام گیرد و هیچ مالکی نمی تواند مستقیم به آن دسترسی داشته باشد که این ممکن است باعث مشکلی گردد.

انواع مختلف CDN

به طور کلی می‌توان CDN ها را به دو دسته تقسیم کرد:

  • CDN های عمومی: برخی از CDN ها مثل Cloudflare کل سایت را کپی کرده و ارائه می‌دهند.
  • CDN های تخصصی: برخی دیگر از CDN ها روی محتوای خاص مثل مولتی‌مدیا و فایل‌های ثابت مثل کدهای جاوا اسکریپت (JavaScript) و CSS تمرکز دارند.

انتخاب یک CDN ( شبکه توزیع محتوا)

همیشه مالکان این سوال را در ذهن خود دارد که کدام نوع شبکه را انتخاب کنند. هر شبکه ای خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. مشتریان بهتر است عوامل زیر را برای انتخاب یک شبکه توزیع محتوا در نظر بگیرند:

  • پشتیبانی از ارسال انواع فرمت ویدئو
  • پشتیبانی از ارسال موبایل
  • دارای لوازم دارای مجوز و محافظت شده
  • دارای قابلیت تجزیه و تحلیل

چند سرویس دهنده CDN در حال حاضر وجود دارد

بسیاری از سرویس دهنده‌ها و شرکت‌های مختلف هم اکنون می‌توانند این امکان را برای شما نیز فراهم کنند که به دو بخش CDN های رایگان و CDN های تجاری ( برای فروش ) تقسیم می شوند. از معروف ترین سرویس های CDN رایگان می توان به Coral CDN ، Speedy Mirror و Dropbox (بله این سرویس هم که حتماً با آن آشنا هستید می تواند به شما امکانات CDN را بدهد ) اشاره کرد و همچنین در بخش CDN های تجاری می توان به مایکروسافت ویندوز Azure ( سرویس CDN مایکروسافت که البته خود یک هاست کامل است ) ، EdgeCast ( که ویدئو های وردپرس دات کام ، و بخش هایی از لینکداین ، تامبلر ، تکنوراتی و … از آن استفاده می کنند ) ، Cache Fly و maxcdn اشاره کرد.

CDN رایگان شامل Coral Content Distribution Network ، FreeCast، CloudFare و Incapsula است. بعضی از شرکت های شبکه توزیع محتوا محبوب را می توان Akamai ، Amazon CloudFront، CloudFlare، KeyCDN، MaxCDN می باشد.

CDN چگونه کار می کند؟

در واقع  یک CDN شبکه ای از سرورها  با هدف ارائه محتوا به صورت پر سرعت، ارزان، قابل اعتماد و ایمن است. به منظور بهبود سرعت و قابلیت اتصال، CDN سرورها را در نقاط مبادله بین شبکه های مختلف قرار می دهتد. این نقاط مبادله اینترنت (IXP) مکان های اصلی هستند که سرویس دهندگان مختلف اینترنت برای دسترسی به ترافیک ناشی از شبکه های مختلف خود به یکدیگر دسترسی دارند. با اتصال به این مکان های با سرعت بالا، ارائه دهنده CDN می تواند هزینه ها و زمان انتقال یا دریافت داده ها را کاهش دهد.

cdn چیست؟

در نهایت با توجه به مزایای ذکر شده، استفاده از CDNها به صاحبان وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌شود. البته باید در نظر داشت استفاده از CDNها نقاطی منفی مثل افزایش هزینه و پیچیدگی را نیز دارد.

3/5 - (194 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

یک نظر

دکمه بازگشت به بالا
بستن