سئومقالات

اهمیت رتبه الکسا و تاثیر آن در سئو

الکسا چیست، نحوه رتبه بندی و تاثیر آن در سئو

مردم معمولا رتبه بندی و اعداد را دوست دارند و میخواهند همه چیز را با هم مقایسه کنند و برتری آنها نسبت به هم را بدانند . وب سایت ها هم از این قاعده مستثنی نیستند .مدیران وب سایت ها علاقه دارند تا رتبه سایت خود نسبت به سایر سایت ها را بدانند بنابراین برای این مقایسه و رتبه بندی از اعداد استفاده می کنند

در ابتدا برای شفافیت موضوع باید تعریف کنیم که رتبه الکسا چیست. وب‌سایت الکسا بعد از تحلیل داده‌هایی که کمی بعد توضیح خواهیم داد، میزان ترافیک واقعی سایت، رتبه جهانی آن و دیگر اطلاعات را برای ۳۰ میلیون سایت تهیه می‌کند. الکسا یک معیار اندازه‌گیری است که خلاصه‌ای کلی و سریع از عملکرد سایت شما در مقایسه با سایت‌های دیگر یا رقبایتان، ارائه می‌دهد. به عبارتی قدرت سایت شما در وب، رتبه الکسای شما تعبیر می‌شود. بهبود رتبه الکسای شما در دید بسیاری از سرمایه‌گذاران و تبلیغ‌کنندگان بالقوه برای ارزیابی کسب‌و‌کار شما امری مثبت تلقی می‌شود.

از شرکت مستقل تا عضوي از آمازون

شرکت الکسا از سال 1996 به عنوان يک شرکت مستقل تاسيس شد، اما ۳ سال بعد شرکت آمازون که بيشتر شهرت آن به خاطر فروشگاه اينترنتي اش به خصوص در حوزه کتاب است، الکسا را خريد. در حال حاضر 30 ميليون سايت در الکسا رده بندي شده است و اين سايت در هر ماه نزديک 9 ميليون بازديد دارد. نام الکسا به اعتبار کتابخانه اسکندريه مصر انتخاب شده است؛ کتابخانه اي که مملو از کتاب و دانش بوده است و حالا در نظر موسسان الکسا همين ويژگي را در اينترنت دارد.

رتبه الکسا (Alexa Rank)

به زبان ساده، رتبه الکسا (Alexa Rank)، سیستم رتبه بندی سایت هاست و اساس رتبه بندی آن، میزان ترافیک هر وب سایت است. این ترافیک بر اساس تعداد کاربران یا بازدیدکنندگان وب سایت می باشد که نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند.

رتبه الکسا بر اساس افرادی که از سایت بازدید کرده اند، مدت زمانی که در سایت باقی مانده اند و پارامترهای دیگری که الکسا مورد نظر دارد بدست می آید. آمار سایت الکسا به صورت تخمینی است و بر اساس تولبار الکسا محاسبه می شود. روش های بسیار زیادی برای فریب سایت الکسا وجود دارد که نهایتا باعث خواهد شد رتبه الکسا سایت شما بهبود یابد.

فریب دادن سایت الکسا و بهبود رتبه شما در الکسا تنها زمانی برای شما مفید خواهد بود که بخواهید از طریق تبلیغات از روی سایت خود درآمد داشته باشید و با این روش بخواهید تبلیغ دهندگان را فریب بدهید تا آنها تصور کنند سایت شما بازدید بالایی دارد. قطعا تبلیغ دهندگان نیز پس از مدتی متوجه آمار اشتباه و فریب آمیز شما خواهند شد و قطعا دیگر تبلیغات خود را با شما تمدید نخواهند کرد.

الکسا چگونه داده‌های خود را به دست می‌آورد؟

الکسا یک پنل از داده‌های ترافیکی متشکل از میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا دارد و بر اساس داده‌های این نمونه الکسا تعداد بازدیدکنندگان یک سایت را تخمین می‌زند. محاسبات برای این تخمین بسیار پیچیده است چرا که باید تا حد امکان خطاهای ناشی از بایاس‌ها (Bias) یا ترافیک‌های غیرواقعی تشخیص داده و برطرف شوند.

رتبه الکسای شما چگونه سنجیده می‌شود؟

هرروز سایت الکسا میانگین روزانه بازدید‌کنندگان سایت و بازدید از صفحات سایت شما را برای ۳ ماه گذشته تخمین می‌زند. بعدازاین تخمین، سایتی که بالاترین ترکیب از این دو مورد یعنی بازدیدکنندگان سایت و بازدید از صفحات را داشته باشد در جایگاه اول قرار می‌گیرد و به همین شکل سایت‌های بعدی رتبه‌بندی می‌شوند تا درنهایت سایتی که کمترین ترکیب از این عوامل را دارد در جایگاه آخر یعنی رتبه‌ای در حدود ۳۰ میلیون قرار بگیرد. لازم به ذکر است که سایت‌هایی که هیچ بازدیدکننده‌ معتبری از پنل نمونه الکسا در ۳ ماه گذشته نداشته‌اند، در رتبه‌بندی آورده نمی‌شوند.

تعداد بازدیدکنندگان یک سایت چگونه بر رتبه الکسا اثر می‌گذارد؟

همان‌طور که تاکنون گفته شد، تعداد بازدیدکنندگان یک سایت با رتبه الکسای آن سایت رابطه عکس دارد. بااین‌حال این رابطه خطی نیست و شکلی مطابق زیر دارد.

اهمیت رتبه الکسا

با توجه به شکل می‌توان به‌وضوح دید که در رتبه‌های بالای ۱۰۰ هزار (سایت‌هایی که بازدید کمی دارند) تغییری جزیی در تعداد بازدیدکنندگان می‌تواند تفاوتی چشمگیر در رتبه سایت شما حاصل کند و تنها تلاشی اندک برای افزایش ترافیک می‌تواند به بهبود عظیمی در رتبه سایت بینجامد. بااین‌حال این امر در رابطه با سایت‌های قدرتمندی که جایگاه‌های اولیه در رتبه‌بندی را دارند صادق نیست. این سایت‌ها که در صدر آن‌ها یعنی رتبه ۱ گوگل قرار دارد، برای بهبود جایگاه خود باید تلاش بسیار زیادی برای افزایش ترافیک انجام دهند. در این قسمت نمودار تفاوت ترافیک سایت بین جایگاه ۱۰ با ۲۰۰ بسیار زیاد است.

اهمیت رتبه بندی الکسا

ولی چرا رتبه الکسا برای مدیران وبسایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی درست است؟ حقیقت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی است، چرا که طبق شواهد موجود منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و پشتوانه آن، پلاگین یا تولبار است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است تعداد زیادی از کاربران یک پایگاه اینترنتی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را اکثر آنها نصب کرده باشند ، ولی با وجود همه ی این تفاسیر نباید وب سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و کسب و کارهای بر بستر اینترنت پیدا کرده است.

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا

الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در بخش نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم می بایست بعد از عضویت و ثبت آدرس وب سایت خود در آن معمولا مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از زمان ثبت سایت بگذرد، در این فاصله هرچه تعداد بازدیدهای وبسایتتان بیشتر باشد شانستان نیز برای اختصاص رتبه بیشتر خواهد بود، بر همین اساس می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چقدر که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت بالاتر باشد الکسا نیز به همان نسبت اهمیت بیشتری برای وب سایتمان قائل شده و حتی نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

برخی از مزایای الکسا به شرح زیر است :

– گزارشی از تعداد بازدید صفحات سایت
– گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان سایت
– گزارش مربوط به جنسیت بازدیدکنندگان
– آمار مربوط به بازدیدهای موفق کاربران سایت
– گزارش حدودی مربوط به سن بازدیدکنندگان سایت
– آمار واژه ها و کلمات کلیدی که سایت با آنها جستجو شده
– درصد اهمیت فعلی واژه ها در تولید بازدیدکنندگان
– تعداد سایت هائی که لینک سایت شما در آن قرار دارد
– خطا و اشکالات مربوط به لینک های داخلی سایت شما
– رتبه سایت شما در میان کلیه سایت های ایرانی
– رتبه سایت شما در میان سایت های جهان
– و ویژگی ها و مزیت های دیگر که با سه پلان متفاوت به مدیران سایت ارائه میشود

 الکسا چه اطلاعاتی به ما می دهد:

برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید کافیست به این آدرس مراجعه کنید :

http://www.alexa.com/siteinfo

و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا چنانچه الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.
همچنین می توانید از این آدرس هم برای انجام مراحل کمتر ، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید:

http://www.alexa.com/siteinfo/tegrahost.com

در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.
توضیح برخی موارد چون بحث تخصصی می شود را به آینده موکول می کنیم اما در اینجا ۳ پارامتر مهم قابل بررسی است :

رتبه جهانی سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، مسلما کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها : تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود. (با تبادل لینک می توانید این عدد را بالا ببرید)
زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

آیا رتبه الکسا در بهبود سئو موثر است؟

رتبه الکسا هیچگونه ارتباطی به بهبود سئو سایت شما ندارد و گوگل نه تنها به رتبه الکسا اهمیتی نمی دهد بلکه به تعداد بازدیدکننده سایت شما از روش های دیگر نیز اهمیتی نمی دهد. اصولا نه رتبه الکسا و نه تعداد بازدیدکننده هیچ گونه تاثیری در رتبه بندی سایت شما در گوگل ندارند و افرادی که عنوان می کنند چنین روش هایی باعث بهبود رتبه سایت شما در گوگل می شود قصد فریب شما را دارند.

در صورتی که بخواهیم یک جمع بندی از این موضوع داشته باشیم، برخلاف ادعای وب سایت هایی که با روش های متقلبانه اعلام می کنند رتبه الکسای سایت شما را بهبود میبخشند، رتبه الکسا هیچ تاثیری در سئو سایت شما نخواهد داشت. همچنین تعداد بازدید از یک سایت ارتباطی به سئو سایت ندارد.

Rate this post
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن