شبکهمقالات

سرور مجازی چیست ؟

معرفی سرور مجازی به همراه مزیت های آن

برای بسیاری از مشتری های ما این سوال بوجود می آید که سرور مجازی چیست و چه کاربرد هایی دارد. جهت آشنایی بیشتر با مفهوم سرور مجازی در ابتدا باید شما با مفهوم سرور آشنا شوید که در مقاله سرور چیست و انواع آن به طور کامل توضیح داده شده است.

تعریف سرور مجازی به زبان ساده:

سرور مجازی همانند یک کامپیوتر و رایانه‌ای است که همیشه روشن است و به اینترنت دسترسی دارد. میتوان به نوعی اسم آن را کامپیوتر همیشه آنلاین گذاشت! به سرور مجازی وی پی اس هم گفته می‌شود وی پی اس یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است به آن Virtual Machine یا ماشین مجازی هم گفته می‌شود.

سرور مجازی توسط برنامه مجازی ساز نصب شده روی سرور اختصاصی، قسمتی از منابع سخت افزاری سرور اصلی به آن اختصاص داده شده است. این منابع عبارتند از CPU ,RAM ,Disk و … .

روی هر سرور مجازی معمولا حداقل یک آی پی ثابت اینترنت یا اینترانت برای ارتباط سرور مجازی وجود دارد (در صورتی که سرور داخل ایران باشد اینترانت قابل ارائه خواهد بود). همچنین قسمتی از پهنای باند سرور اصلی نیز به سرور مجازی اختصاص داده میشود، همه این تقسیم بندی ها با توجه به منابع موجود سرور اصلی می بایست انجام گیرد و معمولا در مجازی سازهای جدید امکان اورسل یا فروش بیش از حد منابع وجود ندارد.

هر سرور مجازی بنا به تعریف اولیه و وابسته به پلن آن، سهم خاصی از منابع سرور از قبیل پردازنده (CPU)، حافظه اصلی (RAM)، فضای دیسک سخت (Hard Disk)، پهنای باند (Bandwidth) و… را به صورت اختصاصی و تضمین شده در اختیار خواهد داشت. به عنوان مثال، یک VPS می تواند شامل ۵۱۲ مگابایت از ۸ گیگابایت حافظه اصلی سرور را به صورت تضمین شده به همراه ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی و ۵۰۰ گیگابایت پهنای باند ماهیانه باشد. این بدین معنا است که صرف نظر از میزان مصرف سایر VPS های موجود بر روی سرور، VPS مورد مثال ما تحت هر شرایطی به ۵۱۲ مگابایت از حافظه اصلی سرور دسترسی خواهد داشت.

 

مجازی سازی سرور مجازی :

انواع مجازی ساز

مفهوم مجازی سازی سرور یا تولید و ساخت سرور مجازی به کمک یک مجازی ساز ، تولید و ساخت یک سرور نرام افزاری با قابلیت هایی شبیه به سرور اختصاصی و فیزیکی است . مجازی ساز کمک میکند تا از تمام منابع یک سرور اختصاصی در چندین سرور مجازی و نرم افزاری به میزان مورد دلخوان استفاده شود و در واقع با کمک مجازی ساز و ایجاد سرور های مجازی شما قادر خواهید بود تا قدرت حداکثر میزان استفاده از منابع سخت افزاری یک سرور اختصاصی را در دست داشته باشید .

عبارت مجازی سازی یک بحث خیلی وسیع و کلی در دنیای اینترنت و کامپیوتر است که محدود به ایجاد و ساخت سرور مجازی نمیگردد. هر سرور مجازی که توسط نرم افزار مجازی ساز ایجاد و ساخته شده است ، قادر خواهد بود تا منابع و هسته و کرنل کاملا اختصاصی و سیستم عامل جداگانه و مربوط به خود را داشته باشد . برای مثلا شما میتوانید بر روی هر یک از سرور های مجازی ساخته شده خود یک سیستم عامل مجزا و جداگانه نصب کنید که هر کدام سخت افزار مجازی شده خود را دارند . میزان اختصاص رم و حافظه ، سی پی یو و دیسک به هر سرور مجازی کاملا اختیاری و قابل کنترل توسط برنامه مجازی ساز سرور مجازی است .

سیستم عامل هایی مانند انواع ویرایش ها و دیستریبیوشن های لینوکس ، یونیکس ، ویندوز و حتی میکروتیک ، قابل نصب و راه اندازی بر روی سرور مجازی هستند . در واقع سرور مجازی ، نسل آینده سرویس های هاست و میزبانی وب است . در سرور مجازی دست شما به مراتب باز تر است و قادر به ایجاد هرگونه تغییرات در سرور هستید . مدیریت یک سرور مجازی لینوکس ، نیاز به داشتن دانش فنی و علمی در زمینه نحوه مدیریت سرور های مجازی و سیستم عامل لینوکس دارد . بنابراین اگر دانش و تجربه کافی در زمینه مدیریت سرور و به خصوص مدیریت سرور مجازی لینوکس را ندارید ، به شما توصیه می کنیم تا از سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنید . یعنی مدیریت سرور مجازی به عهده فروشنده سرور مجازی می باشد و نه شخص شما . بدیهیست ، هزینه مدیریت سرور مجازی به صورت جداگانه از خریدار و مشتری گرفته میگردد.

 

کاربرد سرور مجازی در دنیای اینترنت

یکی از کاربردهای سرور مجازی استفاده به عنوان سرویس دهنده میزبانی وب است.بسیاری از شرکت های میزبانی وب با استفاده از سرورهای مجازی سرویس میزبانی برای کاربران خود و موسسات و شرکتها ارائه میدهند که این سرویس می تواند  بسیار مقرون به صرفه برای کاربران عادی و شرکتها باشد.

شرکتها برای اینکه بتوانند وبسایت خود را میزبانی کنند به جای تهیه یک سرور فیزیکی و پهنای باند با هزینه بالا و همچنین هزینه و زمان برای نگهداری از سرور، میتوانند با تهیه سرور مجازی با کیفیت بالاتر و هزینه اندک که بسیار مقرون به صرفه برای صاحبان مشاغل یا افرادی که میخواهد وب سایت برای خود داشته باشند ، باشد . تحت شرایط عادی، وب سایت های متعددی می توانند در هر یک از سرور های مجازی میزبانی شوند .در سرور مجازی شما می توانید دسترسی root یا Administrator داشته باشید و امکان کانفیگ کامل سرور برای شما وجود دارد.

 

مزیت استفاده از سرور مجازی:

به طور کل سرور مجازی مزایای زیر را دارد:

  • ارزان تر از سرور فیزیکی است: سرورهای فیزیکی که ماشین مجازی بر روی آن قرار می گیرد  می تواند میزبان ماشین های مجازی متعددی باشد. منابع در میان ماشین های مجازی تقسیم می شود و همین امر باعث می شود هر کدام از ماشین های مجازی منابع کمتری از هاست والد داشته باشند و همین امر هزینه ها را کاهش می دهد
  • مدیریت ساده تری دارد: این گزینه یکی از مزایای اصلی ماشین های مجازی نسبت به سرور اختصاصی است. ماشین مجازی مدیریت ساده تری دارد. به عنوان مثال نصب سرور فیزیکی به بررسی دقیق تر سخت افزار سرور و سایر موارد بستگی دارد. اگر چیزی به درستی کار نکند نصب و پیکربندی با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال زمانی که ماشین مجازی توسعه پیدا می کند، این ماشین درایورهای خود را از هاست والد به دست می آورد و بلافاصله برای کار آماده خواهد بود.
  • بک آپ گیری و بازیابی اطلاعات ساده تر است: زمانی که به هر دلیلی مشکلی رخ می دهد این بک آپ ها را می توان بلافاصله بازیابی کرد و کل ماشین مجازی را بازیابی نمود.  واضح است که در چنین شرایطی داون تایم به شدت کاهش پیدا می کند.
  • مقیاس پذیر و انعطاف پذیر است: برای اجرای ارتقا منابع با رم، پردازنده و فضای دیسک بیشتر نیازی به داون تایم زیاد نخواهد بود.
  • بهترین انتخاب برای میزبانی هر خدمتی در وب است: اینکه بخواهید یک وبلاگ کوچک راه اندازی کنید یا یک شبکه اجتماعی بزرگ را مدیریت نمایید زیاد مهم نخواهد بود.  سرور مجازی را می توان در هر شرایطی به کار برد.  اگر نیاز بود می توانید از سرور مجازی مدیریت شده نیز استفاده کنید.

ویژگی های سرور مجازی

ویژگی های مهم سرور مجازی را می توان موارد زیر عنوان نمود :

  • سرعت بالا و به اندازه یک گیگابایت در ثانیه
  • راه اندازی سرویس های مختلف روی سرور مجازی با امکان نصب برنامه های خاص
  • استفاده از سرور مجازی به عنوان سرور پشتیبان جهت بک آپ گیری از اطلاعات سایت
  • امکان استفاده به عنوان سرور ایمیل مارکتینگ جهت ارسال ایمیل انبوه
  • امکان نصب سیستم های مختلف بر روی وی پی اس , VPS هایی که بر روی یک سخت افزار قرار دارند

با توجه به مقرون به صرفه بودن و قابلیت انعطاف پذیری سرور مجازی یک گزینه مناسب برای کسانی هست که با بودجه محدود شروع به کار می کنند.

سرور مجازی بهترین پیشنهاد برای استفاده از خدمات میزبانی و یقینا پر فروش ترین سرویس تگراهاست محسوب می شود. برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال امنیت بالاتر و همچنین داشتن منابع اختصاصی و کیفیت بهتر در مقایسه با سرویس های میزبانی اشتراکی هستند ، سرور مجازی بهترین انتخاب می باشد . شرکت ما با ارائه سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج و همچنین ارائه وی پی اس با سیستم عامل های ویندوز و لینوکس یکی از مطمئن ترین سرویس دهندگان ، برای خرید سرور مجازی  با بالاترین کیفیت و پشتیبانی و مناسبترین قیمت محسوب می گردد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن