تازه های تکنولوژی
موضوعات داغ

رونمایی از ربات گوینده خبر در چین

چین ربات گوینده خبر تولید کرد

خبرگزاری رسمی دولتی شین هوآ(Xinhua) اعلام نموده است که قصد دارد یک گوینده خبر دیجیتالی گسترش دهد که اخبار را به دو زبان چینی و انگلیسی انعکاس می دهد.

این گوینده خبر مصنوعی برای کاهش هزینه های فراوری خبر طراحی گردیده است تا در عین حال کارایی اخبار نیز افزایش یابد.

صدا و ظاهر این اخبارگوی دیجیتالی بر اساس ژانگ ژائو مجری معروف چینی بوده و شین هوآ مدعی گردیده است که این ربات می تواند در 24 ساعت شبانه روز، اخبار را بلافاصله پس از وقوع آن ها گزارش دهد.

مهم‌ترین ویژگی این گوینده دیجیتالی خستگی‌ناپذیر بودن آن است و می‌تواند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از هر جای سرزمین چین مقابل دوربین بنشیند و خبر بخواند. تماشاگران تلویزیون نسخه دیجیتالی گوینده موسوم به کیوهائو را دیدند که با کراوات چهارخانه قرمز و سفید سرش را به نشانه تاکید تکان می‌داد، پلک می‌زد و ابروهایش را آرام بالا می‌انداخت.

گوینده‌های مجهز به هوش مصنوعی با همکاری شینهوا و موتور جستجوی سوگو طراحی و تولید شده‌اند و می‌توانند صدای انسان، حرکت چهره و رفتار گویندگان واقعی را شبیه‌سازی کنند و به جای یک آدم‌آهنی بدون روح، تصویری شبیه انسان ارائه دهند. نخستین اجرای گوینده‌های دیجیتالی همزمان با کنفرانس جهانی اینترنت روی آنتن رفت؛ رویدادی که هر سال در چین برگزار می‌شود و معادل داووس چین برای فعالان حوزه فناوری است.

همچنین لازم به ذکر است در چین، پیش از این نیز پلتفرم های اینترنتی و موبایلی وجود داشته است که اخبارگوهای دیجیتالی در آنها در دسترس بودند.شاید بتوان گفت که چین با این حرکت در پی حذف کامل شخصیت های انسانی از دنیای روزنامه نگاری است.البته در چین سانسورهای رسانه ای بسیار زیاد به چشم می خورد و چین همواره به عنوان کشوری شناخته گردیده است که اخبار مخالف دولت را به شدت سرکوب می نماید.

این ربات گوینده چگونه ساخته شده است؟

مشخص نیست که دقیقا از چه فناوری ای برای بیان این اخبار توسط این ربات گوینده استفاده شده است، اما جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که پیشرفت هایی در زمینه ماشین یادگیری در آن وجود دارد. به نظر می رسد که خبرگزاری شینهوا از ربات های انسان نما به عنوان لایه اصلی استفاده کرده و سپس بخش هایی مانند دهان و صورت را متحرک کرده تا این سخنران را به یک گوینده شبیه به انسان با حالات طبیعی تبدیل کند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن