دیتابیسمقالات

روش های بکاپ گرفتن داده ها

آیا تابه حال اطلاعات خود نظیر فیلم یا تصاویر شخصی، پروژه کاری و یا دانشگاهی، اطلاعت دیتابیس و Server Side را به هر علتی از دست داده اید ؟! موارد بسیاری پیش آمده است که به دلایل مختلف، یک سایت خراب شده. مثلا محتوای سایت به صورت اشتباهی و تصادفی حذف شده است یا خرابی دیگری در سرور به وجود آمده است و تنها راه جبران خسارت، برگرداندن اطلاعات از یک نسخه ی پشتیبان بوده است.

اهمیت تهیه فایل پشتیبان یا همان بکاپ زمانی مشخص میشود که شما اطلاعات مهمی را از دست داده باشید. تهیه فایل پشتیبان به دلیل اهمیت خود می تواند یک تخصص محسوب شود، زیرا اعمال سیاست اشتباه میتواند یک سازمان یا شرکت را برای همیشه نابود سازد.

بکاپ یا پشتیبان چیست؟

بکاپ یا نسخۀ پشتیبان به یک نسخۀ همانند از اطلاعات ما گفته می شود که در جایی دیگر برای امنیت بیشتر ذخیره خواهد شد. این نسخۀ پشتیبان می تواند ما را در مواقعی که نسخۀ اصلی با مشکل مواجه شد، یاری کند. فرقی نمی کند که شما در کجا اطلاعات مهمی دارید؛ روی رایانۀ شخصیِ خود، روی سرورهای اینترنتی یا هر جای دیگری که شما قادرید روی آنها اطلاعات خود را ذخیره کنید. ما باید از هر کدام از آنها نسخۀ پشتیبان تهیه کنیم.

جدای از مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری که می تواند برای هر رایانه ای رخ دهد، به جهت در دسترس بودن سایت های اینترنتی برای همگان از سراسر جهان، امکان آلوده شدن و یا هک شدن سایت وجود دارد. البته همیشه باید با رعایت نکات امنیتی احتمال در خطر قرار گرفتن سایتمان را به صفر کاهش دهیم. ولی یک جملۀ معروف است که می گوید: “امنیت صد در صد نیست!”. ما باید همیشه هوشیار باشیم و با رعایت اصول ساده اما مهم امنیت سایت را افزایش دهیم.

روش های بکاپ گرفتن از داده ها

روش های بکاپ گرفتن داده ها:

شما جهت تهیه فایل بکاپ میتوانید از یکی از پلن های زیر استفاده نمایید، انتخاب پلن های معرفی شده با توجه به میزان اهمیت اطلاعات شما خواهد بود.

  • Unstructured : در این نوع هیچ سیاست خاصی دنبال نمی شود و شخص با استفاده از Media هایی مانند CD و یا یک حافظه فلش اقدام به تهیه بکاپ میکند. این نوع بکاپ گیری اصولی نبوده و قابلیت بازگشت پذیری اتوماتیک و اصولی در ان وجود ندارد و امکان از دست دادن اطلاعات در آن بسیار بالاست. این پلن برای کاربرد شخصی و اطلاعات کم ارزش مناسب میباشد.
  • Full only / System imaging : بکاپ گیری از همه اطلاعات موجود به صورت منظم و یا تهیه یک System image زمانی که سیستم در حالت پایدار قرار دارد میتواند یک راهکار قابل اعتماد برای ما باشد. یا این نوع بکاپ شما قبل از تغییر در کدنویسی یا تغییر در سیستم عامل و یا جابه جایی اطلاعات، مطمئن هستید که یک بکاپ کامل در اختیار دارید و اگر مشکلی ایجاد شود بکاپ را ریستور می کنید.
  • Incremental : با این متد دیگر به بکاپ گیری کلی یا Full backup از اطلاعات زمانی که اطلاعات ما تغییر نداشته نیازی نخواهیم داشت و فقط زمانی بکاپ تهیه میشود که اطلاعات ما شامل تغییر شده است. برای مثال در روز شنبه یک فول بکاپ از اطلاعات تهیه شده است، اگر در روز یکشنبه فایل های خاصی تغییر کند مجددا از آن بکاپ تهیه میشود. این نوع بکاپ بین بازه زمانی فول بکاپ ها اعمال شده و از فول بکاپ به عنوان مرجع استفاده میکند.
  • Differential : این پلن نیز فایل هایی که از بکاپ قبلی تغییر کرده است را بکاپ گیری میکند. حجم بکاپ بین دو فول بکاپ افزایش یافته و زمانی که بخواهید فول ریستور انجام دهید از اخرین بکاپ استفاده کرده و فایل هایی که تقییر کرده است را ریستور می کند.
  • Reverse delta : زمانی که یک فول بکاپ تهیه شود بین نقات زمانی تعیین شده برای فول بکاپ گیری ، فایل هایی که تغییر یافته با فایل های قدیمی موجود در فول بکاپ تعویض میشود. معمولا این پلن برای سیستم هایی اجرا میشود که کمترین میزان تغییر اطلاعات بین بازه های زمانی را دارد.
  • Continuous data protection : زمانی که بازه های زمانی برای فول بکاپ تعیین شد بین این بازه ها تغییرات در قالب یک لاگ ذخیره میشود. به طور معمول بجای اینکه کل فایل پس از تغییر بکاپ گیری شود، تغییرات بایت هر فایل مورد بررسی قرار گرفته و لاگ ان ثبت میشود. از این روش برای Roll-back کردن اطلاعات استفاده می شود.

نکاتی که قبل از گرفتن بکاپ باید به آن توجه شود :

  • متد و یا پلن بکاپ گیری خود را مشخص کنید.
  • نوع دیتایی که قرار است از آن بکاپ تهیه شود باید مشخص شود.
  • در چه بازه های زمانی باید از اطلاعات بکاپ گرفته شود.
  • چه اشخاصی ادمین بوده و میتوانند به اطلاعات پشتیبان دسترسی داشته باشند.
  • چگونه باید از فایل های پشتیبان محافظت شود.
  • میزان بودجه ای که شرکت می تواند برای بکاپ گیری هزینه کند.
  • میزان نگهداری هر فایل بکاپ

از چه اطلاعاتی و در چه زمانی باید پشتیبان گیری شود ؟

یک فرایند پشتیبان به پایگاه داده های حیاتی یا برنامه های مربوط به خطوط تجاری اعمال می شود. این فرایند توسط خط مشی های پشتیبان از پیش تعریف شده مشخص می شود که مشخص می کند که چه میزان داده ها پشتیبان گیری می شوند و چند نسخه کپی شده (به نام کپی ها) مورد نیاز است، و همچنین با موافقت نامه های سطح سرویس (SLA) که سرعت بازگرداندن داده ها را تعیین می کند.بهترین شیوه ها نشان می دهد که پشتیبان گیری کامل داده ها باید حداقل یک بار در هفته رخ دهد، اغلب در طول هفته های تعطیل و یا ساعات خاموش کاری. برای تکمیل پشتیبان گیری کامل در هر هفته، شرکت ها معمولا مجموعه ای از کارهای پشتیبان داده های دیفرانسیل یا افزایشی را برنامه ریزی می کنند که تنها اطلاعاتی را که از زمان آخرین آخرین پشتیبان کامل ساخته شده است، پشت سر می گذارد. برخی مکان های مهم که نباید فراموش کنید شامل این موارد است:

پوشه My Documents: معمولا به صورت پیش فرض هر فایلی که ذخیره شود، به این پوشه منتقل می شود. بسیاری از ما هم برای دسته بندی و مدیریت فایل ها از این پوشه استفاده می کنیم. پس داشتن نسخه پشتیبان آن از ضروریات است.

Email: اگر برای مدیریت اکانت های ایمیلتان از برنامه های نصب شده روی سیستم مانند اوت لوک یا تاندربرد استفاده می کنید، نگهداری بک آپ از پوشه های محل ذخیره پیام ها لازم و حیاتی است.

System Files: این مورد می تواند یکی از مهمترین بخش های سیستم پشتیبان گیری باشد. زیرا در صورت آسیب دیدن این فایل ها، معمولا سیستم عامل از کار می افتد. البته اگر نسخه پشتیبان تان به صورت یک ایمیج کامل از همه چیز باشد، تهیه چنین بک آپی چندان ضروری نیست. در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

Data Files: بسیاری از فایل های موجود در سیستم، آنهایی هستند که شما ایجاد کرده و یا از جای دیگری به کامپیوتر منتقل کرده اید. این فایل ها ممکن است عکس، آهنگ، کتاب الکترونیک یا اسناد و مکاتبات متنی باشند. در صورتی که آنها را تا حد امکان در یک جا نگه دارید، تهیه نسخه پشتیبان از آنها هم بسیار راحت تر می شود.

پیشنهاد می شود در مقابل پشتیبان گیری در محل سازمان، پشتیبان خارج از سایت کپی داده ها را به یک مکان از راه دور انتقال می دهد، که می تواند یک مرکز داده ثانویه شرکت یا یک مرکز محاسبه اجاره ای باشد. به طور فزاینده، پشتیبان داده های خارج از سایت به معنی ذخیره سازی ابر مبتنی بر اشتراک به عنوان یک سرویس است، که ظرفیت کم هزینه، قابلیت مقیاس پذیری را فراهم می کند و نیاز مشتری به خرید و نگهداری سخت افزار پشتیبان را از بین می برد. با وجود محبوبیت روزافزون آن، انتخاب نسخه پشتیبان به عنوان یک سرویس نیاز کاربران به رمزگذاری داده ها و اقدامات دیگر برای محافظت از یکپارچگی داده ها را دارد.

یکی از تجربیات تلخ مدیران پایگاه اطلاعاتی این است که نسخه بکاپ به خوبی عمل نمی کند. اشتباهات بکاپ گیری اغلب گران تمام می شود، همیشه زمان بر هستند و حتی میتوانند به قیمت شغل مدیران پایگاه اطلاعاتی تمام شوند.

3/5 - (5 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن