آموزشسی پنلکنترل پنل ها

فعال کردن فشرده سازی gzip در سی پنل

آموزش تصویری فعال کردن فشرده سازی gzip در سی پنل

Gzip یکی از الگوریتم های فشرده سازی مانند Zip و Rar می باشد که برای فشرده سازی صفحات وب استفاده می شود که باعث افزایش سرعت لود سایت ها و صفحات می گردد .

وقتی کاربری وارد سایت شما می شود یک درخواست به سرور ارسال  می شود و تماسی بین کاربر و سرور ایجاد می شود که هر چه حجم فایل ها بیشتر باشد زمان دریافت فایل های درخواست شده بیشتر می شود ، در صورتی که شما از gzip استفاده کنید تمامی فایل ها html و css توسط این الگوریتم فشرده سازی می شود و تمامی کدهای اضافی و تکراری فشرده می شود و سپس به کاربر نمایش داده می شود که باعث لود سریع سایت می شود و حدودا بالای 70 درصد کدهای مشترک با فشرده می کند که باعث کاهش حجم فایل های html و css می شود .

gzip از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باعث فشرده سازی فایل های حجیم سایت ما می شود و در نتیجه باعث لود سریع سایت می شود و کاربر در کمترین زمان ممکن سایت را مشاهده می کند .

gzip چگونه کار می کند؟

gzip یک ایده بسیار ساده است که در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرد میتواند بسیار مفید باشد.دلیل اثربخشی بالای gzip این است که  فایل های HTML و CSS دارای سطرهای تکراری زیادی است  و فضای زیادی را اشغال می کنند،  این قابلیت باعث کاهش حجم صفحات و استایل شیت ها تا 70 درصد می شود.

زمانی که مرورگر به وب سرور مراجعه می کند، آن را بررسی  کرده تا ببینید قابلیت GZIP فعال شده است یا خیر، سپس صفحه وب را درخواست می کند. در صورتی که این قابلیت فعال شده باشد ، مرورگر فایل GZIP که دارای حجم کمتری است را دریافت می کند. در غیر این صورت  همان فایل اصلی که حجیم تر است دریافت می شود.

چرا GZIP مهم است؟

دلیل اهمیت داشتن این قابلیت،  توانایی کاهش زمان برای  انتقال فایل ها و استایل شیت های صفحات وب و در نتیجه افزایش سرعت لود وب سایت است .

فعال سازی GZIP در سی پنل:

برای فعال سازی GZIP در سی پنل مراحل زیر را دنبال کنید:

برای این کار وارد cPanle شوید، سپس در بخش “Software / Services” روی “Optimize Website” کلیک کنید.

فعال کردن فشرده سازی gzip در cPanel

شما با دو گزینه compress all content و compress the specified MIME types و یک فضای متنی جهت مشخص کردن MIME Type های انتخابی مواجه می شوید که با انتخاب هر کدام از گزینه ها و کلیک Update Settings فشرده سازی فعال میشود.

در حالت 1: کلیه فایل های روی سایت شما هنگام درخواست فشرده می شوند

 در حالت 2:  فقط فایل های که MIME type آنها را وارد کرده اید فشرده می شوند.

و در آخر بر روی “Update Settings” کلیک کنید.

فعال سازی GZIP در فایل htaccess

شما می توانید از فایل .htaccess برای انجام تنظیمات خاص دایرکتوری (این موارد در پوشه جاری و تمام زیر شاخه ها اعمال می شود) و سرور مجازی خود را در زمان واقعی پیکربندی کنید. این باعث می شود که فایل پیکربندی، که معمولا در دایرکتوری ریشه پیدا شود، به طور خودکار به هر درخواستی که به سرور می رسد، خوانده شود.

1-  فایل htaccess.txt است که در روت هاست شما در پوشه public_html قرار دارد اگر فایل را مشاهده نمیکنید هنگام ورود به فایل منیجر تیک گزینه(Show Hidden Files (dotfiles را فعال کنید تا فایل های مخفی نمایش داده شود .

2- کد زیر را در این فایل قرار داده و ذخیره کنید.

mod_gzip_on Yes
mod_gzip_dechunk Yes
mod_gzip_item_include file .(html?|txt|css|js|php|pl)$
mod_gzip_item_include handler ^cgi-script$
mod_gzip_item_include mime ^text/.*
mod_gzip_item_include mime ^application/x-javascript.*
mod_gzip_item_exclude mime ^image/.*
mod_gzip_item_exclude rspheader ^Content-Encoding:.*gzip.*

نکته: پیش از تغییر در فایل htaccess. همیشه یک کپی از آن تهیه کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشین عابدی

به دنیای فناوری اطلاعات علاقه زیادی دارم ، چند سالی است که در زمینه میزبانی وب فعالیت میکنم ، مطالعه کتاب، ورزش و تا حدودی فعالیت در سایت های اجتماعی اوقات فراغتم پر کرده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن