سئومقالات

تاثیر پارک دامنه در سئو سایت

بررسی تاثیر مثبت و منفی پارک کردن دامنه در سئو سایت

ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که پارک دامنه های متعدد روی یک سایت چه تاثیری ممکن است در سئوی آن سایت داشته باشد؟
به بیان دیگر یک سایت با چندین دامنه پارک شده چه رتبه ای در موتورهای جستجو کسب خواهد کرد؟اغلب این تصور اشتباه وجود دارد که در صورتی که  اگر پسوند دامنه فعلی سایت مثلا com باشد و یک دامنه جدید با همان نام ولی با پسوند دیگر مثلا ir خریداری و روی دامنه اصلی پارک شود , برای سئوی سایت بسیار مفید است و رتبه سایت را در گوگل بالا می برد. در حالی که  این کار کاملا به ضرر سئوی سایت  است و باعث افت رتبه سایت می شود.چون این دو دامنه با وجود این که نام یکسان دارند ولی پسوند مختلف دارند و مجزا به حساب می آیند.

مفهوم دامنه های پارک شده :

بسیاری از وبمستران برای اینکه دامینی را که برای آدرس سایت خود انتخاب کنند و به راحتی کاربران بتوانند وارد سایتشان شوند و دیگران نتوانند مانند ان دامین را خرید کنند دامین انتخاب خود را با چند مورد از پسوندهای رایج خریداری می نمایند و به فضایی که برای اطلاعات سایت که اصطلاحا” هاست نامیده می شود اختصاص داده اند متصل مینمایند به طور مثال آدرس سایت tegrahost.com , با چند پسوند مانند tegrahost.ir و tegrahost.net خریداری شده است و کاربران میتوانند با هر سه آدرس وارد سایت مورد نظر شوند زمانی که مانند مثال ذکر شده چندین دامنه بر روی یک هاست تنظیم شده باشند اصطلاح دامنه های پارک شده به کار برده می شود .همچنین دامنه های پارک شده برای ایمیل ها هم کاربرد دارند به طور مثال اگر ایمیل شما بر روی دامنه اصلی .com تنظیم شده است اگر کسی به دامنه .ir ایمیل ارسال نماید باز هم ایمیل به دست صاحب ایمیل دامنه .com میرسد .

دلایل استفاده از دامنه های پارک شده :

1. صاحبان سایتها میخواهند که کاربران به راحتی با هر پسوندی بتوانند وارد سایت شوند .
2. به تصور اینکه با خرید دامنه فارسی و تعیین کلمات کلیدی میتوانید بیشترین رتبه را دریافت کنید دامنه پارک می کنند .
3. صاحبان وب سایت برای استفاده از سیستم مدیریت محتوایی مجبور به استفاده از پارک دامنه میباشند .

 

بررسی تاثیرات مثبت یا منفی ؟

به نظر می رسد که استفاده از تکنیک دامنه های پارک شده برای سئوی سایت مفید است و کاربران میتوانند راحت با آدرس های متفاوت وارد سایت شوند و استفاده کنند اما بر خلاف تصوری که اغلب از این تکنیک دارند بدانید که این کار برای سئوی سایت شما ضرر دارد با این کار در واقع شما یک کپی از سایت خود به همراه تمامی اطلاعات ایجاد کرده اید و کسانی که بخاطر استفاده از سیستم مدیریت محتوایی مجبور به استفاده از سیستم پارک دامنه هستند باید شانس بیاورند که گوگل دامنه اصلی سایت شما را شناسایی کرده باشد و رتبه بندی کند که بهتر است برای این کار تاریخ ایجاد و درج اطلاعات را جهت شناسایی ربات های گوگل درج کنید .
زمانیکه از پارک دامنه استفاده میکنید هر کدام از این دامنه ها یک سایت مجزا به حساب می آیند و باعث افت سئوی سایت شما میشود .برای روبات های گوگل و رتبه بندی سئوی سایت عدم کپی محتوا بسیار اهمیت دارد زمانی که شما با چند دامنه وب سایت خود را بارگذاری کرده اید در واقع گوگل این کار را کپی محتوا می داند و علاوه بر بهبود رتبه باعث افت رتبه سایت شما میشود و امکان جریمه شدن سایت و یا پنالتی شدن سایت را هم دارد .به جای استفاده از سیستم پارک دامنه میتوان از ریدایرکت استفاده کرد

 

راه حل این مشکل:

حال این سوال برای شما پیش می آید که اگر بخواهیم سایتی را با هر دو نوع دامنه نمایش داد و اینکه تاثیر منفی بر سئو نداشته باشد باید چه کاری انجام داد ؟

1- ریدایرکت 301 :

برای اینکه این اتفاق بیفتد  باید دامنه جدید را به دامنه قبلی ریدایرکت 301 کرد و دلیل این کار هم این است که انتقال دائم یک آدرس با ریدایرکت 301 صورت می گیرد و برای الگوریتم های گوگل انجام ریدایرکت دامنه جدید به دامنه قبلی ، کپی محتوا نمی باشد و موجب کاهش رتبه نمی شود

حال فرض می کنیم که سایتی با نام دامنه tegrahost.com  دارید و یک دامنه جدید به نام tegrahost  نیز خریداری نموده اید و قصد دارید که دامنه جدید را به دامنه قبلی ریدایرکت نمایید

برای اینکه این کار را انجام دهید باید دامنه جدید بر روی دامنه قبلی پارک شود که تنظیمات مربوط به پارک دامنه در کنترل پنل سرور میزبانی سایتتان وجود دارد و می توانید این کار را انجام دهید و پس از آن باید آن را به دامنه قبلی ریدایرکت 301 نمود

نکته ای که وجود دارد این است که تمام صفحات باید ریدایرکت شوند منظور این است که فقط نباید به صفحه اصلی ریدایرکت نمود زیرا این کار نیز از نظر گوگل به دلیل اینکه تعداد آدرس مجزا با یک محتوا تولید می شود کپی محسوب می شود برای همین باید نظیر به نظیر باشد .

می توانید از کد زیر استفاده نمایید :

1
2
3
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^ tegrahost \.ir$ [OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\. tegrahost \.ir$
RewriteRule ^(.*)$ “http\:\/\/www\. tegrahost \.com\/$1” [R=301,L]

کاری که این کدها انجام می دهید این است که تمام آدرس های دامنه جدید را به آدرس متناظر دامنه اصلی ریدایرکت می کند به عنوان مثال همانند آدرس زیر :

https://tegrahost.com/contact.php

را به آدرس نظیر خود:

http://tegrahost.com/contact.php

شما نیز می توانید در فایل htaccess کدهای بالا را کپی نمایید و نام دامنه خود را به جای نام دامنه در کد جایگزین نمایید.

2- استفاده از تگ Canonical:

تگ کانونیکال (Canonical tag) روشی برای اعلام به موتورهای جستجو ست مبنی بر اینکه یک یو آر ال، کپی از یک صفحه اصلی دیگر است. با استفاده از تگ Canonical می توان از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری که در بین تعدادی یو آر ال پیش می آید، خودداری کرد. به صورت عملی تر، یک تگ Canonical، مشخص کننده نسخه ای از یو آر الی است که ما می خواهیم در موتورهای جستجو نمایش داده شود.

فرض کنید ربات گوگل به مطلبی برمیخورد که هر ۲ مطلب از نظر روبات یکسان است. اگر هر ۲ مطلب ایندکس شوند این تاثیر بسیار بدی بر روی رتبه سایت در موتورهای جست و جو خواهد گذاشت٬ در اینجاست که تگ CANONICAL URL کار اصلی را انجام میدهد.

تگ canonical
مشکلی در استفاده از تگ Canonical در ارجاع به آدرس جاری وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر یک صفحه اصلی و دو صفحه تکراری داشته باشیم علاوه بر ارجاع تگ Canonical در دو صفحه تکراری به صفحه اصلی، می توان صفحه اصلی را نیز به خودش ارجاع داد. این تگ یکی از بهترین و ساده ترین روش های جلوگیری از ایجاد شدن مطالب یکسان است.

مقایسه تگ Canonical و ریدایرکت 301

یکی از سوالات رایج در استفاده از تگ Canonical اینست که آیا این تگ همانند ریدایرکت 301، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می کند یا نه؟ در بسیاری از موارد اینطور به نظر می رسد که اعتبار صفحه در تگ Canonical منتقل می شود اما جواب بله به این سوال همواره با کمی شک و شبهه همراه است. در نظر داشته باشید که این دو تکنیک دو نتیجه متفاوت را برای کاربران و موتورهای جستجو به همراه دارند.

اگر صفحه A را یه صفحه B ریدایرکت 301 کنید، کاربران به صورت اتوماتیک به صفحه B منتقل می شوند و صفحه A را مشاهده نمی کنند. در صورتی که اگر صفحه A را با استفاده از تگ Canonical به صفحه B ارجاع دهید، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B، صفحه اصلیست، اما کاربران همچنان می توانند صفحه A و B را مشاهده کنند. برای تصمیم گیری در انتخاب یکی از این دو راه حل، شرایط کار و محدودیت ها را در نظر بگیرید.

 

4.4/5 - (7 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن