مقالات

پارامترهای انتخاب هاست

17 پارامتر مهم برای انتخاب هاست مناسب

چگونه یک هاست مناسب انتخاب کنیم؟این سوالی است که بسیاری از افرادی که میخواهند یک سایت ایجاد کنند، می‌پرسند. پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که چه نیازها و انتظاراتی از هاست خود دارید؟

تمام میزبانان وب(Web Hosting) خدمات مشابهی ارائه می کنند. یک شخص یا یک شرکت ، صفحات وب خود را بر روی سرویس دهنده(server) میزبان قرار می دهد و تمام مردم جهان از طریق مرورگر خود آن صفحات را می بینند. ولی متاسفانه این کل قضیه نیست. کیفیت و کارایی یک سایت وب به پهنای باند ، امکانات سرویس دهنده و ساختار فنی شرکت میزبان بستگی دارد. میزبانی به شکل های مختلفی ارائه می گردد. میزبانی اشتراکی (Shared Hosting)، میزبانی اختصاصی(Dedicated Hosting) و اشتراک جا برای سرویس دهنده (CoLocation)، بعلاوه هزاران پارامتر دیگر برای هر روش.

هم اکنون 17 پارامتر را که به انتخاب هاست مناسب به شما کمک می کند را به همراه جزئیات کامل به شما معرفی خواهیم کرد، بنابراین در ادامه این مقاله آموزشی با ما همراه باشید:

انتخاب هاست مناسب

1.میزان فضای ذخیره سازی : اولین چیزی که در انتخاب یک هاست مناسب باید به آن توجه شود این است که چه مقدار اطلاعات می توان در داخل آن ذخیره کرد؟ بعضی از شرکت های ارائه کننده هاست ادعای هاست با ظرفیت نامحدود را دارند! اما اگر به قوانین و شرایط آن شرکت مراجعه کنید خواهید دید که در یکی از بندهای شرایط نوشته شده که استفاده از منابع سرور باید در حد پلان ارائه شده باشد و وارد کردن هر گونه فشار اضافی به سرور منجر به بسته شدن سایت می شود.

2.پهنای باند: پهنای باند (Bandwidth) مقدار اطلاعاتی هست که شما و کاربران سایت می توانید در طول یک ماه در هاست آپلود و دانلود کنید.
نحوه انتخاب پهنای باند هم بستگی به تعداد بازدیدکنندگان و ترافیک سایت شما دارد. در انتخاب این مورد با توجه به نیاز سایت می توان از میزان مشخصی از پهنای باند در ماه استفاده کرد.

3.محل قرارگیری سرور:مهمترین وجه تمایز دیتاسنتر های داخل و خارج از کشور، در بازدیدکنندگان سایت و نیز حوزه فعالیت تجاری شما می باشد.
به این معنا که اگر حوزه فعالیت شما در عرصه بین الملل و یا در سطح خاورمیانه می باشد و اغلب مشتریان شما از خارج از کشور به سایت مراجعه می کنند، بهتر است هاست خود را روی سرور های خارج از کشور تهیه نمایید.
اما در صورتی که بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما در داخل کشور قرار دارند، بهتر است از هاست ایران استفاده نمایید که در این صورت مشکلات ارتباطی اینترنت خارج از کشور را نخواهید داشت.
در نتیجه بسته به نیاز خود و حوزه فعالیت شرکت می بایست هاست ایران و یا هاست خارج از کشور را تهیه نمایید.

4.انتخاب نوع سیستم عامل هاست : به طور کلی هاست های ارائه شده در سراسر جهان با دو نوع سیستم عامل ارائه می شوند: هاست لینوکس و هاست ویندوز، در واقع سیستم عامل هاست لینوکس، لینوکس و انواع توزیع های آن است، سیستم عامل هاست ویندوزی نیز انواع ویندوز است که توسط مایکروسافت ارائه می شود، هاست لینوکس و هاست ویندوز تفاوت های بسیار زیادی دارند که شرح تمام آن ها در این مقاله نمی گنجد، اما اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما php است، هاست لینوکس مناسب کار شماست و اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما asp و asp.net است میبایست هاست ویندوز تهیه کنید، اگر شما تصمیم دارید وب سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا هایی مثل جوملا، وردپرس، پرستاشاپ، دیتالایف یا اپن کارت راه اندازی کنید با توجه به اینکه زبان برنامه نویسی این سایت ساز های محبوب که بیش از 90 درصد وب سایت های جهان استفاده می کنند، Php است، هاست لینوکس برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا های رایج مناسب است و اغلب به همین خاطر است که هاست لینوکس معمولا طرفداران بیشتری نسبت به هاست ویندوز دارد.

5.میزان منابع RAM و CPU هاست : یکی از اصلی ترین مواردی که در بیشتر شرکت های هاستینگ از چشم خریداران همیشه دور می ماند میزان ram، cpu و تعداد کانکشن های همزمان اختصاص یافته به هر هاست است، شما قبل از خرید هاست حتما باید توجه داشته باشید که هاست نیز بخاطر این که قسمتی از یک کامپیوتر همیشه روشن است میزان ram و cpu خاصی به آن تعلق می گیرد که در طول دوره استفاده از هاست شما فقط اجازه دارید از همان میزان توان سرور اصلی استفاده کنید، بنابراین قبل از خرید هاست از شرکت های هاستینگ کمی حرفه ای تر بخواهید که میزان ram و cpu قابل استفاده در هر پکیج را به شما معرفی کنند، همچنین حتما از شرکت های هاستینگ بپرسید که پس از خرید هاست و راه اندازی وب سایت بر روی هر پکیج تا چه تعداد بازدیدکننده همزمان قادر است در وب سایت شما در هر لحظه حضور داشته باشند و متناسب با نیاز های وب سایت خود با در نظر گرفتن این معیار بسیار مهم و ریزبینانه، نسبت به انتخاب یک هاست مناسب اقدام کنید.

انتخاب هاست مناسب

6.انتخاب کنترل پنل هاست :  کنترل پنل هاست در واقع رابط گرافیکی است که شما را از تایپ نمودن دستورات لینوکسی و ویندوزی بی نیاز می کند، در این رابط گرافیکی همواره ابزار هایی جهت مدیریت دامنه ها، فایل ها، دیتابیس ها و ایمیل های داخل هاست وجود دارد، سرویس های هاست ویندوز و هاست لینوکس کنترل پنل های متفاوتی دارند، اما اگر بخواهیم تمرکز خود را بر روی کار با هاست لینوکس قرار دهیم، همواره دو نوع کنترل پنل بیشتر بر روی هاست لینوکس ارائه می شود: سی پنل (cpanel) و دایرکت ادمین (directadmin) در واقع هر دوتای این کنترل پنل ها یک کار را انجام می دهند و کار آن ها مدیریت هاست توسط رابط های گرافیکی است اما امکانات و ظاهرا کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، با توجه به این که سی پنل یکی از بهترین کنترل پنل های مدیریت هاست در سرتاسر جهان محسوب می شود و وب سایت های بسیار زیادی از این کنترل پنل استفاده می کنند، همواره آموزش های بسیاری در زمینه کار با این کنترل پنل در سطح اینترنت منتشر شده است، بنابراین اگر شما در ابتدای کار هستید به شما توصیه می کنیم هاست سی پنل که از یک رابط گرافیکی بسیار زیبا و قدرتمند بهره می برد را انتخاب نمایید.

7.تعداد دامنه های قابل میزبانی در هاست : در واقع قبل از خرید هاست، حتما بررسی کنید که در آینده تصمیم دارید چه تعداد دامنه را به این هاست متصل کنید ؟ بسیاری از افرادی که اقدام به خرید هاست می کنند همواره پس از گذشت اندکی زمان تصمیم می گیرند یک یا چند وب سایت دیگر بر روی همان هاست راه اندازی کنند آن هم بدون این که نیاز به خرید هاست جدید برای هر وب سایت باشد، برخی دیگر از مشتریان تصمیم دارند تعدادی دامنه متشابه به نام وب سایتشان را که از قبل خریداری نموده اند را به سایت اصلی خود فوروارد یا هدایت کنند، با توجه به موارد گفته شده در هنگام خرید هاست باتوجه به نیاز های و انتظاراتی که ممکن است در آینده از هاست خود داشته باشید، به تعداد ادان دامین ها، پارک دامین ها و ساب دامین های هر هاست قبل از خرید توجه کنید.

8.آپتایم هاست (Uptime): به معنای زمان کانکت بودن سرور شماست. مثل زمانی که به اینترنت وصل هستید. اینترنتی خوب تلقی می شود که هیچ گاه قطعی نداشته باشد و همیشه سرعت آن یکنواخت و در حد مطلوب باشد.
هر چه میزان آپتایم یک هاست نزدیک به 100% باشد با کیفیت بودن این هاست را نشان می دهد.
هیچ هاستی نمی توان پیدا کرد که به صورت واقعی آپتایم 100 درصد داشته باشد حتی گوگل هم نمی تواند چنین ادعایی کند. پس اگر برای خرید یک هاست وارد یک فروشگاه هاست شدید و با تبلیغاتی شبیه آپتایم 100 درصد مواجه شدید، خیلی نباید به این سایت اطمینان کنید.

9.میزبانی ایمیل یا هاست ایمیل :با توجه به این که امروزه استفاده از ایمیل اختصاصي تحت نام دامنه به نوعي سند اعتبار يک شرکت يا سازمان محسوب مي شود، سرویس میزبانی ایمیل (Email Hosting)، توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ در اختیار مدیران وب قرار گرفته و امکان ارسال/دریافت ایمیل با نام برند و نام تجاری را برای کاربران آن وب سایت فراهم می سازد.
به طور پیش فرض، به هنگام تهیه فضای میزبانی (Host) از شرکت های هاستینگ، تمامی امکانات جانبی و مورد نیاز جهت میزبانی وب سایت، از جمله سرویس ایمیل در اختیار Webmaster (مدیر وب) قرار داده می شود.
در هاست لینوکس ، وب میل های ارائه شده، Roundcube ، Squirrelmail و Horde می باشد كه بر روي هريك از سرورهای لینوکس (Linux Server) نصب شده است.
همچنین در هاست ویندوز ، وب میل های ارائه شده، Mailenable می باشد.
در صورتی که طراحی سایت شما هنوز تکمیل نشده است و یا تمایل دارید تنها از سرویس ایمیل جهت برند خود استفاده نمایید، بهترین گزینه برای شما هاست میزبانی ایمیل می باشد.
در هاست ایمیل ، تمامی اطلاعات و امکانات مربوط به ایمیل، از جمله نام اکانت های ایمیل (Email Accounts)، مدیریت ایمیل ها و اطلاعات موجود در پوشه های Inbox و Sent Item و … در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
از دیگر قابلیت های هاست ایمیل ، امکان تعریف Email Forwarder و Auto Responder های برای اکانتهای ایمیل، استفاده از سرویسهای Pop3 و Smtp و Imap می باشد.
همچنین امکان تعریف نمودن اکانت های ایمیل روی سایر نرم افزار های ایمیل نظیر Microsoft Outlook، IOS ، Android و…، بر روی سرویس میزبانی ایمیل نیز فراهم می باشد.

10.قیمت : تنها عاملی که خیلی از افراد در تهیه‌ی اولین هاست خود به آن توجه می‌کنند مبلغی است که باید بپردازند. افراد و شرکت‌ها دوست دارند بودجه‌شان را به بهترین شکل هزینه کنند و بیش‌تر پلن‌های هاست در ظاهر بسیار به هم شبیهند. گاهی خوش‌اقبالید و هاست خوبی گیرتان می‌آید اما اغلب این گونه انتخاب هاست عواقب ناخوش‌آیندی دارد. انتخاب هاست تنها بر اساس قیمت به دنبال دردسر رفتن است. به خاطر داشته باشید که هزینه‌ی هاست وب شما تنها هزینه‌ی ماهانه یا سالانه‌ای که می‌پردازید نیست. به هزینه‌های دیگر هم فکر کنید. به مشتری‌هایی فکر  کنید که به خاطر سرعت پایین یا در دسترس نبودن وب‌سایت‌تان قید داد و ستد با شما را زده‌اند. ممکن است کاهش داون‌تایم، پهنای باند اضافه، هزینه‌های نصب و راه‌اندازی، هزینه‌های فعال‌سازی امکانات اضافه و… به هزینه‌ی ثابتی که ماهانه یا سالانه برای هاست‌تان می‌پردازید اضافه شود.با توجه به موارد بالا و نرخ ارز و پشتیبانی و سیاست فروش هاستینگ ها ، قیمت هاست تعیین می شود. یک قیمت نباید بسیار ارزان و یا بسیار گران باشد.

11. استفاده از raid و پشتیبان گیری :با استفاده از raid  اطلاعات هاست شما در یک هارد دیگر هم ذخیره می شود تا در صورت از بین رفتن هارد اول ، اطلاعات حذف نشود.

12.پشتیبان گیری : ممکن است اطلاعات سایت شما ناخواسته حذف شود و یا به سرور نفوذ شود و یا هارد های سرور از بین برود. هاستینگ ها با تهیه نسخه پشتیبان در مقاطع زمانی مشخص و انتقال آنها به سرور دیگری ، همیشه یک یا چند نسخه از اطلاعات وب سایت را در سرور دیگری نگهداری می کنند تا زمانی که مشکلی برای اطلاعات سایت بوجود آید از آن استفاده کنند.

13.هک شدن سرور هاست : اگر امنیت یک سرور هاستینگ پایین باشد هکر ها به راحتی می توانند به سرور نفوذ کنند و سایت را هک کنند. البته در هاست های اشتراکی با توجه به تعداد بالا سایت های میزبانی شده امنیت کمی پایین تر می باشد اما تنظیم درست و مدیریت کامل یک سرور می تواند از امنیت سرور را بیشتر کند.

انتخاب هاست مناسب

14.امنیت سیستم مدیریت محتوا :این مورد به نحوه برنامه نویسی سایت بستگی دارد ، هکر می تواند از باگ های موجود در نرم افزار سایت استفاده کند و سایت را هک کند.

15. گارانتی: داشتن گارانتی پرداخت وجه نیز از مهمترین ویژگی های یک هاست خوب است. حداقل شما باید بتوانید یک هفته از هاست استفاده کنید تا متوجه کیفیت و قدرت آن شوید.

16.پشتیبانی: وب‌سایت شرکت هاستینگ باید یک دانش‌نامه و مرکز پشتیبانی یا سؤالات متداول مناسب داشته باشد. هرچه این پایگاه پشتیبانی کامل‌تر باشد وقت کم‌تری از شما تلف می‌شود. هم‌چنین تکمیل بودن دانش‌نامه‌ی شرکت هاستینگ نشان‌دهنده‌ی این است که می‌توانید به بخش خدمات مشتریان آن‌ها نیز بیش‌تر اطمینان کنید. بهتر است مدتی را به کاوش بخش پشتیبانی وب‌سایت شرکت هاست مورد نظرتان بگذرانید و از سطح اطلاعات پشتیبانی ارایه شده مطمئن شوید. ببینید که سؤال‌ها و موضوعات مطرح شده واقعاً جواب داده شده‌اند و راه‌حل‌ها و روش‌های تهیه شده واقعاً درست است و فقط کپی پیست نیستند.

17.اعتبار کاری: مطمئن شوید شرکت به تعهداتش در سال‌های آینده متعهد می‌ماند. بعضی شرکت‌ها مدتی را در بازار هاستینگ ذوق‌آزمایی می‌کنند و بعد به دنبال کارهای دیگر می‌روند و شما را به دردسر می‌اندازند. سرویس هاستینگ عالی در این مورد کافی نیست. مطمئن شوید مشتریان قدیمی شرکت از سابقه‌ی کاری آن‌ها راضی‌اند.

برای بررسی و سفارش پنل های با کیفیت هاست تگرا هاست میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را در انتخاب پنل مناسب یاری کنند. تجربه ۱۷ ساله ارائه خدمات میزبانی به صدها سایت ایرانی ضامن کیفیت سرویس های ما است. در پایان اگر احساس می کنید سوالاتی دارید که در مقاله راهنمای خرید هاست مناسب پاسخ آن وجود ندارد می توانید با کارشناسان ماتماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان به شما پاسخ دهند.
1/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها
نمایش بیشتر

تگرا هاست

مجموعه فناوری تگرا هاست (تارنما نگار سپاهان) در سال 1388 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را به منظور کسب تجربه و خدمت به پیشرفت تکنولوژی در کشور با همراهی مدیران و متخصصین علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات پیموده است . سعی ما در تگرا هاست ارائه پشتیبانی مطلوب جهت جلب کاربران گرامی می باشد که دستیابی به این موفقیت تنها به تلاش و پشتکار گروه پایان نمی یابد بلکه ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی که در واقع سرمایه اصلی ما محسوب می شوید راه گشای ما در ارائه خدمات بهتر می باشد.

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. در سرور مجازی که سیستم عامل آن لینوکس است امکان دسترسی از طریق ssh وجود دارد. برای راهنمایی بیشتر می توانید با بخش فنی تگراهاست تماس بگیرید.
    https://tegrahost.com/contact.php

دکمه بازگشت به بالا
بستن